Civic ES7 Arıza Kodu: IAT Sensör Devresi Yüksek Voltajlı

Katılım
18 May 2018
Mesajlar
44
Tepki puanı
43
Konum
Ankara
Aracınız
Merhabalar,

Geçenlerde aracımın arıza koduna baktırdım IAT Sensör Devresi Yüksek Voltajlı ibaresi var bu ne arızasıdır ve çözümü nedir.
 

Ahmet_Es7

Sayfa Yönetim
Yönetici
Katılım
27 Ara 2015
Mesajlar
8,689
Çözümler
6
Tepki puanı
8,750
Konum
Konya
Ad Soyad
Ahmet Ö
Aracınız
Civic ES7 2001
Kodun numarası kaçtı?

Faaliyet ayn-ı lezzettir.
 

Ahmet_Es7

Sayfa Yönetim
Yönetici
Katılım
27 Ara 2015
Mesajlar
8,689
Çözümler
6
Tepki puanı
8,750
Konum
Konya
Ad Soyad
Ahmet Ö
Aracınız
Civic ES7 2001
Merhabalar,

Geçenlerde aracımın arıza koduna baktırdım IAT Sensör Devresi Yüksek Voltajlı ibaresi var bu ne arızasıdır ve çözümü nedir.
P0113 - İAT DEVRE YÜKSEK GİRİŞİ

Emiş Havası Sıcaklık Sensörü ile ilgili sorunlar genellikle hiç bir semptom vermez o nedenle bu çok acil bir sorun değildir.

P0113 HATA KODUNUN DETAYLI AÇIKLAMASI - ANLAMI

Güç aktarma sistemi kontrol modülü (PCM), motora giren havanın sıcaklığını izler. PCM, Emme Havası Sıcaklığı (IAT) sensörünü 5 voltluk bir referans voltajı sağlar.

IAT, sıcaklığa bağlı olarak direnci değiştiren bir termistördür. Sıcaklık arttıkça direnç azalır. Düşük sıcaklık, yüksek bir sinyal voltajına neden olur. Eğer PCM, İAT Sensöründe 5 voltun üzerinde bir sinyal voltajı algılarsa, bu arıza kodu P0113 meydana gelir ve motor arıza gösterge ışığı (check engine) yanar.

P0113 ARIZA KODUNUN SEMPTOM VE NEDENLERİ

Arıza Gösterge ışığın yanması dışında büyük ihtimalle hiç bir semptom olmayacaktır.

Eğer bu arıza kodunu alıyorsanız P0113 büyük ihtimalle aşağıdaki sayılan sorunlardan bir veya bir kaçı oluşmuştur:

İAT Sensoru Arızalanmış olabilir

İAT sensöru konektöründe sorun olabilir

IAT toprak devresinde veya sinyal devresinde açık

IAT sinyal devresinde veya referans devresinde voltaja kısa devre

IAT kablo demeti veya kablolari, yüksek gerilim kablolarına çok yakın döşenmiş olabilir (örneğin alternatör, buji kabloları vb.)

PCM Arızası (az muhtemel ama imkansız değil)

P0113 İÇİN ARIZA TEŞHİS VE ONARIM ÖNERİLERİ

Eğer bir OBD arıza kodu okuma cihazınız varsa, İAT okuması var mı diye kontrol edin. Eğer İAT sensöru okuma değerleri mantıklı görünüyorsa, sorun büyük ihtimalle kesintili demektir, yani sorun kısa süreliğine meydana gelip kendiliğinden düzeliyor. Eğer İAT okuması -30 derecenin altını gösteriyorsa, konnektörü yerinden çıkartın. Kablo demeti konnektör sinyali ile şaşi (toprak) devreleri arasına bir tel ile kısa devre yaptırın. Şimdi OBD arıza kodu okuyucu, canlı veri akışında İAT ölçüm değeri için çok yüksek bir derece gösteriyor olması gerekli. Muhtemelen 280 derece veya daha yüksek bir sıcaklık gösterecektir. Eğer beklendiği gibi yüksek ölçüm alıyorsa, kablolarda sorun olmadığı anlamına gelir, sorun büyük ihtimal bağlantıdadır.

Eğer hiç bir okuma değeri alamıyorsanız, sensör sinyalinde açık olması veya 5 volt referansının eksik olması muhtemeldir. DVOM kullanarak (digital volt / ohm metre) 5 volt referans var mı diye kontrol edin. Eğer 5 volt referans varsa, PCM'den konektörü sökün (çıkartın) ve PCM konektörüyle İAT konektörü arasındaki İAT sinyal devresine devamlılık (continuity) testi yapın. Yerini görmeniz için bir fotoğrafta ekledim._20191023_154735.jpeg

Faaliyet ayn-ı lezzettir.
 
Katılım
18 May 2018
Mesajlar
44
Tepki puanı
43
Konum
Ankara
Aracınız
P0113 - İAT DEVRE YÜKSEK GİRİŞİ

Emiş Havası Sıcaklık Sensörü ile ilgili sorunlar genellikle hiç bir semptom vermez o nedenle bu çok acil bir sorun değildir.

P0113 HATA KODUNUN DETAYLI AÇIKLAMASI - ANLAMI

Güç aktarma sistemi kontrol modülü (PCM), motora giren havanın sıcaklığını izler. PCM, Emme Havası Sıcaklığı (IAT) sensörünü 5 voltluk bir referans voltajı sağlar.

IAT, sıcaklığa bağlı olarak direnci değiştiren bir termistördür. Sıcaklık arttıkça direnç azalır. Düşük sıcaklık, yüksek bir sinyal voltajına neden olur. Eğer PCM, İAT Sensöründe 5 voltun üzerinde bir sinyal voltajı algılarsa, bu arıza kodu P0113 meydana gelir ve motor arıza gösterge ışığı (check engine) yanar.

P0113 ARIZA KODUNUN SEMPTOM VE NEDENLERİ

Arıza Gösterge ışığın yanması dışında büyük ihtimalle hiç bir semptom olmayacaktır.

Eğer bu arıza kodunu alıyorsanız P0113 büyük ihtimalle aşağıdaki sayılan sorunlardan bir veya bir kaçı oluşmuştur:

İAT Sensoru Arızalanmış olabilir

İAT sensöru konektöründe sorun olabilir

IAT toprak devresinde veya sinyal devresinde açık

IAT sinyal devresinde veya referans devresinde voltaja kısa devre

IAT kablo demeti veya kablolari, yüksek gerilim kablolarına çok yakın döşenmiş olabilir (örneğin alternatör, buji kabloları vb.)

PCM Arızası (az muhtemel ama imkansız değil)

P0113 İÇİN ARIZA TEŞHİS VE ONARIM ÖNERİLERİ

Eğer bir OBD arıza kodu okuma cihazınız varsa, İAT okuması var mı diye kontrol edin. Eğer İAT sensöru okuma değerleri mantıklı görünüyorsa, sorun büyük ihtimalle kesintili demektir, yani sorun kısa süreliğine meydana gelip kendiliğinden düzeliyor. Eğer İAT okuması -30 derecenin altını gösteriyorsa, konnektörü yerinden çıkartın. Kablo demeti konnektör sinyali ile şaşi (toprak) devreleri arasına bir tel ile kısa devre yaptırın. Şimdi OBD arıza kodu okuyucu, canlı veri akışında İAT ölçüm değeri için çok yüksek bir derece gösteriyor olması gerekli. Muhtemelen 280 derece veya daha yüksek bir sıcaklık gösterecektir. Eğer beklendiği gibi yüksek ölçüm alıyorsa, kablolarda sorun olmadığı anlamına gelir, sorun büyük ihtimal bağlantıdadır.

Eğer hiç bir okuma değeri alamıyorsanız, sensör sinyalinde açık olması veya 5 volt referansının eksik olması muhtemeldir. DVOM kullanarak (digital volt / ohm metre) 5 volt referans var mı diye kontrol edin. Eğer 5 volt referans varsa, PCM'den konektörü sökün (çıkartın) ve PCM konektörüyle İAT konektörü arasındaki İAT sinyal devresine devamlılık (continuity) testi yapın. Yerini görmeniz için bir fotoğrafta ekledim.Ekli dosyayı görüntüle 254952

Faaliyet ayn-ı lezzettir.
Makalede de bahsedildiği gibi bir sorun hissetmiyorum aracımda sonuç olarak kısa vadede bir sorun çıkarmaz diyor. Bilgi için teşekkür ederim.

Bir Kod daha onun hakkında da yardımcı olabilir misiniz.

P0501 VSS Pals yok veya parazitli
 

Ahmet_Es7

Sayfa Yönetim
Yönetici
Katılım
27 Ara 2015
Mesajlar
8,689
Çözümler
6
Tepki puanı
8,750
Konum
Konya
Ad Soyad
Ahmet Ö
Aracınız
Civic ES7 2001
Makalede de bahsedildiği gibi bir sorun hissetmiyorum aracımda sonuç olarak kısa vadede bir sorun çıkarmaz diyor. Bilgi için teşekkür ederim.

Bir Kod daha onun hakkında da yardımcı olabilir misiniz.

P0501 VSS Pals yok veya parazitli
P0501: Araç Hız Sensörü A Aralığı / Performans

Hız - kilometre sensörü ne işe yarar görevi nedir?

Araç hız gösterge sensörü aracın hızını algılayarak elektronik kontrol ünitesine (ECU) iletir. Aracın hız ve kilometre bilgisi ayrıca sürücü gösterge panelinde, hız göstergesi ve kilometre göstergesinde gösterilir. ABS sistemine sahip araçlarda, araç hız sensörü bulunmaz; abs tekerlek hız sensörlerinden gelen sinyaller, araç hızının ve kilometre bilgisinin hesaplanmasında kullanılır.

Hız sensörü nasıl çalışır? (Hız sensörü çalışma prensibi)

Araç hız sensörü birkaç çeşit tasarıma sahip olduğundan, çalışma prensipleri farklılık göstermektedir.

Hız sensörü çeşitleri:

* Kilometre telli hız göstergesi (en eski tip)

* Dişli Tip Hız Sensörü (Kilometre Dişlisi) (eski tip)

* Manyetik Tip Hız Sensörü (Bobinli - Hall Effect) (En son versiyon)

*Hız-kilometre sensörü nerede bulunur?

Hız gösterge sensörü, vites kutusu üzerindeki yuvasında bulunmaktadır.

Kilometre dişli tip araç hız sensörü, önden çekişli araçların vites kutusunda, diferansiyelin olduğu bölümde bulunur. Önden çekişli motorlarda kullanılan transaks vites kutusunda, bilindiği gibi vites kutusu ve diferansiyel tek bir gövde içerisinde bulunmaktadır. Arkadan itişli araçlardaysa, araç hız sensörü, vites kutusu çıkış milinde bulunmaktadır.
Arkadan itişli araçlardaysa, vites kutusunun çıkış mili üzerinde bulunmaktadır.


Dişli Tip Hız Sensörü (Kilometre Dişlisi - Kilometre Sensörü)

Dişli Tip Hız-Kilometre Sensörü Nasıl Çalışır?

Sensörde ve şanzıman çıkış milinde plastik sonsuz vida dişler bulunmaktadır, böylece şanzıman çıkış milinin dönüş hareketi, hız sensörüne iletilmekte, hız sensörüyse bu dönüş hareketini elektrik siyallerine dönüştürerek elektronik kontrol ünitesine göndermektedir. Dönüş hızına bağlı olarak voltaj veya voltaj frekansı değişmekte ve hız hesaplanmaktadır. Şanzıman çıkış milinin dönüş hareketin aracın hızı ve yaptığı kilometre hesaplanarak sürücü gösterge panelinde de gösterilmektedir.

Manyetik Tip Hız Sensörü (Bobinli - Hall Effect)

Manyetik tip hız hız sensörü en geliştirilen ve günümüz araçlarında kullanılan hız sensörü tipidir. Vites kutusu çıkış miliyle herhangi bir temas yoktur, tamamen manyetik alan etkisiyle çalışan elektronik bir hız sensörü tipidir, daha hassas ölçüm yapar ve sıcaklıktan etkilenmez.


Çalışma prensibi olarak hall effect prensibine göre çalışır. Sensörün içerisinde bir sabit mıknatıs ve bakır tellerden oluşan bir bobin bulunmaktadır. Sensörün hemen önünden, sensör için özel olarak takılmış olan sensör sinyal dişlileri geçmektedir. Çıkış miliyle beraber, sensör dişlisinin dişleri, sensörün önünden geçerken bir manyetik alan değişimi oluştururlar, bu manyetik alan değişimiyle bir voltaj sinyali oluşur. Oluşan voltaj sinyali kare dalga (dijital) yapıdadır ve bu sinyal elektronik kontrol ünitesine gönderilerek, aracın o anki hızı hesaplanır. Ayrıca aracın kilometre bilgisi de bu sensörün sinyalleriyle hesaplanır.


Bazı araçlarda vites kutusunda bulunan hız sensörünün yaptığı işler ABS tekerlek hız sensörleri vasıtasıyla yapılır. Abs tekerlek hız sensörleri, her bir tekerlekte ayrı ayrı bulunur ve her tekerlekte, poryanın arkasında aks milinde bir sensör sinyal dişlisi bulunur. Böylece tekerleğin dönüş hızı anlık olarak elektronik kontrol ünitesine gönderilir.

Hız sensörünün gönderdiği sinayaller, elektronik kontrol ünitesi (ECU) tarafından alınarak şu işler gerçekleştirilir;

* Aracın km bilgisini tutmak,

* Hız göstergesinde araç hızını göstermek,

* Cut-off (yakıt kesme) stratejilerini uygulamak,

* Hız sabitleyiciyi kontrol etmek,

* Motor yönetiminde kullanmak,

*Ateşleme sisteminde ateşleme zamanlamasını ayarlamak,

*Yakıt enjeksiyon sisteminde hava-yakıt karışımını ayarlamak,

*Vites kutusu kontrol ünitesiyle (otomatiklerde), vites kutusu geçiş noktalarını (vites değiştirme anlarını) ayarlamak,

* ABS fren sisteminin çalışmasında,

* ESP’nin (elektronik stabilite programı) devreye girmesinde ve yönetilmesinde.


Hız sensörü arızası ve belirtileri

Hız sensörü arızalandığında, arıza lambası yanacaktır ve hız göstergesi çalışmayacaktır. Hız sensörünün muhtemel arıza sebepleri; sensör bozulmuştur, bağlantı kablolarında veya bağlantı soketinde kopma-gevşeme-korozyon-kirlenme yağlanma-kısa devre gibi bağlantı problemleri olmuştur. _20191023_193914.jpeg

Faaliyet ayn-ı lezzettir.
 
Katılım
18 May 2018
Mesajlar
44
Tepki puanı
43
Konum
Ankara
Aracınız
P0501: Araç Hız Sensörü A Aralığı / Performans

Hız - kilometre sensörü ne işe yarar görevi nedir?

Araç hız gösterge sensörü aracın hızını algılayarak elektronik kontrol ünitesine (ECU) iletir. Aracın hız ve kilometre bilgisi ayrıca sürücü gösterge panelinde, hız göstergesi ve kilometre göstergesinde gösterilir. ABS sistemine sahip araçlarda, araç hız sensörü bulunmaz; abs tekerlek hız sensörlerinden gelen sinyaller, araç hızının ve kilometre bilgisinin hesaplanmasında kullanılır.

Hız sensörü nasıl çalışır? (Hız sensörü çalışma prensibi)

Araç hız sensörü birkaç çeşit tasarıma sahip olduğundan, çalışma prensipleri farklılık göstermektedir.

Hız sensörü çeşitleri:

* Kilometre telli hız göstergesi (en eski tip)

* Dişli Tip Hız Sensörü (Kilometre Dişlisi) (eski tip)

* Manyetik Tip Hız Sensörü (Bobinli - Hall Effect) (En son versiyon)

*Hız-kilometre sensörü nerede bulunur?

Hız gösterge sensörü, vites kutusu üzerindeki yuvasında bulunmaktadır.

Kilometre dişli tip araç hız sensörü, önden çekişli araçların vites kutusunda, diferansiyelin olduğu bölümde bulunur. Önden çekişli motorlarda kullanılan transaks vites kutusunda, bilindiği gibi vites kutusu ve diferansiyel tek bir gövde içerisinde bulunmaktadır. Arkadan itişli araçlardaysa, araç hız sensörü, vites kutusu çıkış milinde bulunmaktadır.
Arkadan itişli araçlardaysa, vites kutusunun çıkış mili üzerinde bulunmaktadır.


Dişli Tip Hız Sensörü (Kilometre Dişlisi - Kilometre Sensörü)

Dişli Tip Hız-Kilometre Sensörü Nasıl Çalışır?

Sensörde ve şanzıman çıkış milinde plastik sonsuz vida dişler bulunmaktadır, böylece şanzıman çıkış milinin dönüş hareketi, hız sensörüne iletilmekte, hız sensörüyse bu dönüş hareketini elektrik siyallerine dönüştürerek elektronik kontrol ünitesine göndermektedir. Dönüş hızına bağlı olarak voltaj veya voltaj frekansı değişmekte ve hız hesaplanmaktadır. Şanzıman çıkış milinin dönüş hareketin aracın hızı ve yaptığı kilometre hesaplanarak sürücü gösterge panelinde de gösterilmektedir.

Manyetik Tip Hız Sensörü (Bobinli - Hall Effect)

Manyetik tip hız hız sensörü en geliştirilen ve günümüz araçlarında kullanılan hız sensörü tipidir. Vites kutusu çıkış miliyle herhangi bir temas yoktur, tamamen manyetik alan etkisiyle çalışan elektronik bir hız sensörü tipidir, daha hassas ölçüm yapar ve sıcaklıktan etkilenmez.


Çalışma prensibi olarak hall effect prensibine göre çalışır. Sensörün içerisinde bir sabit mıknatıs ve bakır tellerden oluşan bir bobin bulunmaktadır. Sensörün hemen önünden, sensör için özel olarak takılmış olan sensör sinyal dişlileri geçmektedir. Çıkış miliyle beraber, sensör dişlisinin dişleri, sensörün önünden geçerken bir manyetik alan değişimi oluştururlar, bu manyetik alan değişimiyle bir voltaj sinyali oluşur. Oluşan voltaj sinyali kare dalga (dijital) yapıdadır ve bu sinyal elektronik kontrol ünitesine gönderilerek, aracın o anki hızı hesaplanır. Ayrıca aracın kilometre bilgisi de bu sensörün sinyalleriyle hesaplanır.


Bazı araçlarda vites kutusunda bulunan hız sensörünün yaptığı işler ABS tekerlek hız sensörleri vasıtasıyla yapılır. Abs tekerlek hız sensörleri, her bir tekerlekte ayrı ayrı bulunur ve her tekerlekte, poryanın arkasında aks milinde bir sensör sinyal dişlisi bulunur. Böylece tekerleğin dönüş hızı anlık olarak elektronik kontrol ünitesine gönderilir.

Hız sensörünün gönderdiği sinayaller, elektronik kontrol ünitesi (ECU) tarafından alınarak şu işler gerçekleştirilir;

* Aracın km bilgisini tutmak,

* Hız göstergesinde araç hızını göstermek,

* Cut-off (yakıt kesme) stratejilerini uygulamak,

* Hız sabitleyiciyi kontrol etmek,

* Motor yönetiminde kullanmak,

*Ateşleme sisteminde ateşleme zamanlamasını ayarlamak,

*Yakıt enjeksiyon sisteminde hava-yakıt karışımını ayarlamak,

*Vites kutusu kontrol ünitesiyle (otomatiklerde), vites kutusu geçiş noktalarını (vites değiştirme anlarını) ayarlamak,

* ABS fren sisteminin çalışmasında,

* ESP’nin (elektronik stabilite programı) devreye girmesinde ve yönetilmesinde.


Hız sensörü arızası ve belirtileri

Hız sensörü arızalandığında, arıza lambası yanacaktır ve hız göstergesi çalışmayacaktır. Hız sensörünün muhtemel arıza sebepleri; sensör bozulmuştur, bağlantı kablolarında veya bağlantı soketinde kopma-gevşeme-korozyon-kirlenme yağlanma-kısa devre gibi bağlantı problemleri olmuştur. Ekli dosyayı görüntüle 254960

Faaliyet ayn-ı lezzettir.
Hocam bilgi için teşekkür ederim peki bu arıza ne gibi semptomlar oluşturur aracın gidişinde, vites geçişlerin de bir bozulma ayarsızlık vuruntu yapar mı acaba ?
 

Ahmet_Es7

Sayfa Yönetim
Yönetici
Katılım
27 Ara 2015
Mesajlar
8,689
Çözümler
6
Tepki puanı
8,750
Konum
Konya
Ad Soyad
Ahmet Ö
Aracınız
Civic ES7 2001
Hocam bilgi için teşekkür ederim peki bu arıza ne gibi semptomlar oluşturur aracın gidişinde, vites geçişlerin de bir bozulma ayarsızlık vuruntu yapar mı acaba ?
Benim bu konuda tecrübem olmadı. Bildiğim kadarıyla Abs arıza lambasınıda yakabiliyor. Hız sensörü arıza yaptığında değişmesi gerekiyor. Önemli bir parçadır!

Faaliyet ayn-ı lezzettir.
 
Geri
Üst