Airbag hakkında

Katılım
29 Mar 2019
Mesajlar
55
Tepki puanı
16
Konum
Bursa
Aracınız
Civic FB7 2014
Arkadaşlar merhaba, fb7 araçlarımızda airbag açılma durumunun emniyet kemerinin takılı olmasıyla bir alakası varmı acaba?

STV100-3 cihazından CivicTR mobile app kullanılarak gönderildi.
 

m2hamid

0
Yönetici
Katılım
7 Eyl 2014
Mesajlar
10,156
Çözümler
10
Tepki puanı
12,946
Konum
Türkiye
Ad Soyad
M2Hamid
Yaş
37
Aracınız
Civic FD6 2010
Bildiğim kadarı ile var, airbag ile emniyet kemeri birlikte çalışan sistemler (y)
 
Son düzenleme:

Ahmet_Es7

Sayfa Yönetim
Yönetici
Katılım
27 Ara 2015
Mesajlar
8,689
Çözümler
6
Tepki puanı
8,750
Konum
Konya
Ad Soyad
Ahmet Ö
Aracınız
Civic ES7 2001
Kılavuzda direk bir bağlantı var diye birşey göremedim. Yalnız bununla ilgili bir yazı buldum. Screenshot_20190705-113027.jpeg

Faaliyet ayn-ı lezzettir.
 

Ahmet_Es7

Sayfa Yönetim
Yönetici
Katılım
27 Ara 2015
Mesajlar
8,689
Çözümler
6
Tepki puanı
8,750
Konum
Konya
Ad Soyad
Ahmet Ö
Aracınız
Civic ES7 2001
Emniyet kemeri ve hava yastığı ilişkisi nedir?

Günümüz otomobillerinde yer alan emniyet kemeri ve hava yastığı ile aktif ve pasif güvenlik sistemleri sayesinde artık insan hayatı çok daha iyi bir şekilde korunabiliyor. Bu sayede bir kaza durumunda can kayıpları ve sakatlanmalar azaltılabiliyor. Ancak bu durum ancak güvenlik donanımlarının düzgün bir şekilde kullanılması ile mümkün ve bize de bu doğrultuda çok fazla soru geliyor.

Bunlardan bir tanesi de şüphesiz hava yastıkları (airbag) ile alakalı ve emniyet kemeri ile birlikte nasıl bir işleyişe sahip olduğu oldukça fazla merak ediliyor. Öyle ki emniyet kemeri takılı olmadığı durumlarda hava yastıklarının açılıp açılmadığı bu merak konularını en başında geliyor diyebiliriz. Biz de bu doğrultuda bu konuyu ve merak edilenleri sizlere anlatmaya çalışacağız.

İlk olarak konunun daha iyi anlaşılabilmesi için iki önemli kısaltmayı izah etmemiz gerekiyor.

PRS: Bu kısaltmanın açılımı “Primary Restraint System” ve Türkçe’ye “Öncelikli önleme sistemi” olarak tercüme edilebilir ve “Emniyet Kemeri” bu kısaltma içerisinde yer alır.

SRS: Bu kısaltmanın açılımı ise “Supplementary Restraint System” yani “Destek önleme sistemi”olarak tercüme edilebilir ve “Hava Yastığı” bu kısaltma içerisinde yer alır.

Yukarıdaki tanımlardan da anlaşılabileceği gibi hava yastıkları ikincil bir güvenlik önlemidir. Birincil önlem olan emniyet kemerini destekleyici özelliğine sahiptir. Bu tanımdan basit bir şekilde hava yastıklarının tek başlarına işe yarayabileceğini düşünmenin yanlış olduğunu ve hava yastıklarının emniyet kemerinin takılı olduğu düşünülerek tasarlandığını rahatlıkla söyleyebiliriz.

Ayrıca şunu da açıkça belirtelim;

Emniyet kemersiz bir şekilde hava yastığına güvenmek, sürücü ve yolculara yarardan daha çok zarar verebilmektedir. Emniyet kemerinin kişiyi araç içinde sabit bir şekilde tuttuğu düşünülürse, bir kaza durumunda kemersiz kişi serbest halde aracın içinde sağa sola savruluyor ve korunmasız kalıyor. İşte tam da bu noktada, örneğin büyük bir hızla açılan direksiyon hava yastığı, sürücünün kafasını bir başka tarafa savurabilir. Ayrıca açılmanın şiddeti ile yumruk yemiş etkisine neden olabilir.

Kısacası hava yastığının şişme anındaki şiddetine doğrudan temas sağlamamak gerekiyor. Bu da ancak emniyet kemerlerinin takılı olması ile mümkün olabilir.

Görüleceği gibi hava yastıkları, emniyet kemersiz bir işe yaramıyor, sürücü ve yolcu kafasını ön tarafa ve cama çarpıyor. Emniyet kemeri takılı iken ise, sürücü ve yolcu belli bir mesafede sabit kaldıkları için öndeki nesnelere çarpmıyorlar. Hava yastıkları da destek niteliğinde kafa hareketini yavaşlatıyor ve ek güvenlik sağlıyor. Yani emniyet kemeri ve hava yastığı bir nevi birbirlerini destekliyor.

Emniyet kemeri takılı değilse hava yastıkları açılır mı?

– Birçok otomobilde hava yastıkları, emniyet kemeri takılı olsa da olmasa da açılır ve genelde bir bağları yoktur. Ancak bazı kazalarda hava yastıklarının bir kısımının açılması veya hiç açılmaması kazanın gerçekleştiği açıya ve hıza bağlı olarak değişebilir. Yani her kazada hava yastığı açılacak diye bir kural yoktur.

– Diğer taraftan gelişen teknoloji ile beraber özellikle daha yeni modele sahip araçlarda, koltuklardaki ağırlık sensörleri ve/veya yan yolcu için manuel olarak anahtar ile iptal edilebilen hava yastığı sistemleri kullanılmaya başlanmıştır.

– Burada Mercedes-Benz’in gelişmiş bir hava yastığı sistemini (OCS) anlatan kitapçığından aldığımız önemli bir detay oldukça bilgilendirici olmasıyla öne çıkıyor. Ağırlık prensibine göre çalışan bu sistemde; Hava yastığının açılabilmesi için ön yolcunun emniyet kemerinin düzgün bir şekilde takılı olması gerektiği, ayrıca koltuk sırtlığının dike yakın eğime sahip olmasının şart olduğu ve yolcunun ayaklarının tabanda olması gerektiği belirtiliyor. Ayrıca açıklamanın devamında, ağırlık dağılımının sistemi yanıltacak şekilde olmaması gerektiği ve kol dayamaya doğru yapılabilecek bir kaykılmanın buna neden olabileceği belirtiliyor.

Sonuç olarak yazımızı şu şekilde özetleyebiliriz;

Bir kaza anında hava yastıklarının işe yarayabilmesi için her şeyden önce öncü önlem olarak tasarlanan emniyet kemerlerinin takılı olması şarttır. Aksi takdirde ikincil bir önlem olarak tasarlanan hava yastıklarının hiçbir yararı olmayacağı gibi zararlı ve hatta ölümcül sonuçları da olabilir.

Trafikte yer alan araçların büyük bir bölümünde emniyet kemeri ve hava yastığı birbirlerinden bağımsız çalışmaktadır. Emniyet kemeri takılı olmasa bile hava yastıkları açılabilir. Bu durum, araçta nasıl bir hava yastığı sensör sistemi olduğuna bağlıdır. Ancak çarpışmanın açısı ve/veya hızına bağlı olarak hava yastıkları yine de açılmayabilir. Bu nedenle bir kaza sonunda bu nedenlerle açılmayan hava yastıkları, kaza anında takılı olmayan emniyet kemerleri sonucunda da açılmadı zannedilebilir.

Emniyet kemeri takmayan arka yolcuların kaza anında ön yolculara etkisi ne kadardır?

Yeni nesil bazı araçlarda koltuktaki ağırlığı hisseden ve buna göre hava yastığını açan sensör sistemleri mevcuttur. Ancak bu sistemlerde “Kemerin takılı olması şarttır” şeklinde bir ifade yerine gereklilik belirten bir kelime kullanılmıştır. Oturma pozisyonunun nizami olmasına da vurgu yapılmıştır. Bu da bize kemerin takılı olmaması durumunda yolcunun kaza anında kontrolsüz bir hareket yapabileceğini ve bu nedenle de ağırlığın sistem tarafından düzgün şekilde algılanamayabileceğini düşündürttü. Tabi bunun sonucu olarak da hava yastığı açılmayabilir ve takılmayan emniyet kemeri nedeni ile açılmadığını akıllara gelebilir.

Burada dikkat çeken bir diğer nokta da oturma pozisyonun önemi gibi görünüyor. Önde oturan birçok yolcu özellikle uzun yolculuklarda koltuk arkasını yatırır, ağırlığını bir tarafa verir ve ayaklarını da kokpitin herhangi bir yerine uzatabilir. İşte bu durum ağırlık prensibine göre çalışan sensörlerin yanılmasına neden olabiliyor ve çarpışma açısı doğru, emniyet kemeri takılı bile olsa hava yastıkları devreye girmeyebiliyor. Bu da otomobil üreticisinin suçlanmasına kadar gidebiliyor.

Faaliyet ayn-ı lezzettir.
 

Volkan Dizge

0
Yönetici
Katılım
25 Ocak 2018
Mesajlar
1,105
Çözümler
1
Tepki puanı
1,523
Konum
İstanbul
Ad Soyad
Volkan Dizge
Yaş
32
Aracınız
Civic FD6 2011
Emniyet kemeri takılı olmadığında airbag açılması bazen kişiye daha fazla zarar verebiliyor. Ön koltuğa oturtulan çocuklar olabiliyor ve kg olarak düşük oldukları için koltukta bulunan emniyet kemeri takmanız için sesli ikaz veren sistem çalışmıyor. 30-40 km gibi hızlarda kemer takılı olmadığında yaptığınız kazada,kazanın şekline ve durumuna göre yetişkin bir insan pek fazla yaralanmadan atlatabiliyorken çocuklar savrulabiliyor. Bu savrulma sırasında airbag açılması kafa kopmalarına bile sebep olabiliyor. Daha yüksek hızlarda da kemer takılı değilse yetişkin insanlar da ciddi şekilde yaralanabilir. Bu yüzden de kemer takılı değilken airbagin devre dışı kaldığı fikri ağır basıyor.


06 HONDA 2234
 

m2hamid

0
Yönetici
Katılım
7 Eyl 2014
Mesajlar
10,156
Çözümler
10
Tepki puanı
12,946
Konum
Türkiye
Ad Soyad
M2Hamid
Yaş
37
Aracınız
Civic FD6 2010
@h.k_ahmet hocam direk bağlantılı değiller ancak bu iki sistem birbirinin tamamlayıcı unsurlarıdır. Emniyet kemeri hava yastığı şiştiği anda sürücü/yolcuyu ideal çarpışma pozisyonunda tutar, hava yastıkları bu pozisyona göre açılacak şekilde konumlandırılır. Emniyet kemeri takılı olmadığında, hava yastıkları fayda yerine yüksek ihtimal farklı zarara neden olabilir. Mesela şaka gibi ama akrabamın böyle bir kazada airbag yüzünden bilekten kolu kırılmıştı :cautious:

Edit: Zaten aynı minvalde yazıları eşzamanlı yazmışız :D
 

Ahmet_Es7

Sayfa Yönetim
Yönetici
Katılım
27 Ara 2015
Mesajlar
8,689
Çözümler
6
Tepki puanı
8,750
Konum
Konya
Ad Soyad
Ahmet Ö
Aracınız
Civic ES7 2001
@h.k_ahmet hocam direk bağlantılı değiller ancak bu iki sistem birbirinin tamamlayıcı unsurlarıdır. Emniyet kemeri hava yastığı şiştiği anda sürücü/yolcuyu ideal çarpışma pozisyonunda tutar, hava yastıkları bu pozisyona göre açılacak şekilde konumlandırılır. Emniyet kemeri takılı olmadığında, hava yastıkları fayda yerine yüksek ihtimal farklı zarara neden olabilir. Mesela şaka gibi ama akrabamın böyle bir kazada airbag yüzünden bilekten kolu kırılmıştı :cautious:

Edit: Zaten aynı minvalde yazıları eşzamanlı yazmışız :D
Uzun yazıda bunu anlatıyor. Emniyet kemeri esas koruyucudur. Hava yastığı buna ek olarak destek sağlıyor. Emniyet kemersiz kazalarda hava yastığı açıldığında ciddi yaralanmalar olduğunu test etmişler. Videosu mevcut. Hatta bir tanıdığım sağ ön koltuktaki ebeveyn üzerindeki çocuğa kaza anında hava yastığı olduğu gibi çocuğun kafasına çarpıyor. Ne yazıkki çocuk vefat etti.
Lakin bu emniyet kemerini takmaz isen hava yastığı çalışmaz diye net ifade etmiyorlar?
Bizde burda bir çok ihtimaller içinde çırpınıyoruz.

Faaliyet ayn-ı lezzettir.
 
Geri
Üst