Konuya cevap cer

GENEL DONANIMSAL FAKTÖRLER 


      Motor / Şanzıman / Turbo  ve Yakıt....


Aracınızın motorunun hangi yakıtla çalıştığı (dizel, benzinli veya lpg'li olması) aracın yakıt sarfiyatını belirleyen temel faktördür. Otto, dizel ya da attkinson çevrimlerine girmeden basitçe tüketime odaklanırsak; Dizel turbo araçlar genel olarak, benzinli atmosferik araçlara göre %50 daha verimlidirler.  Günümüzde modern dizel araçları yaktıkları yakıtın %35'ni yola aktarabiliyorlar. Motorun kendi içinde verimliliği %65 ve üzerine çıkabiliyorken, aktarma organları ve sürtünmeden kaynaklı kayıplarla oran %35 civarlarında kalıyor. Tabi bu Tır - Kamyon gibi araçlarda %45 - 55  mertebelerinde olabiliyor güncel olarak. Yakılarak açığa çıkan enerjinin geri kalan kısmı ise ısı olarak çevreye yayılıyor. Benzinli motorların yakıtının doğası ve motor tasarımı gereği, yanma verimi daha düşüktür.


Yakıt verimini arttırmak için günümüzde turbo motorlar kullanılmaktadır. Turbo'nun yakıt verimliliğne katkısı %10 - 30 arasındadır.

  

Şanzıman'ın Manuel veya Otomatik olması yakıtı direkt etkileyen faktörlerden biridir. Şanzıman oranlarının ve vites sayısının da motorun verimine etkisi büyüktür. 5 ileri vitesli, yağ basıncıyla çalışan standart otomatik şanzımanlı  FD6 ve Fb7 araçlardan örnek verecek olursak: Otomatik araçlarda, manuele göre %15-20 bir kayıp söz konusu. Ancak uzun yoldaki vites dişli oranlarından ötürü otomatik vitesli FD6 ve Fb7 araçlar avantajlı ekonomik bir sürüş sunuyor. Günümüzde DCT ve DSG şanzımanlı araçların %3-5 manuele göre verimli olduğu söyleniyor.


Yakıt türüne LPG için gelecek olursak, benzinli bir motoru LPG ile kullanıyorsanız, litre bazında benzine göre %20 kadar daha fazla LPG Yakarsınız. 10 litre benzin yaktığınız yolda 12 litre LPG tüketimi görürsünüz.


Yakıt türüne değinmişken, yakıtın kalitesi, LPG'deki Propan - Bütan oranları da performans ve yakıt tüketimine etki etmekte...


Yakıt deposunun boş olması buharlaşacak alan oluşturduğundan, özellikle yazın sıcak havalarda benzinli araçların yakıt depolarını dolu tutmaları, benzinin buharlaşmasını engelleyecektir.


Geri
Üst