Araç N konumunda yavaş yavaş giderken D konumuna almak?

Katılım
2 Ara 2017
Mesajlar
358
Tepki puanı
219
Konum
edirne
Aracınız
Selam; bazen gayri ihtiyari aracı hafif meyilli bir yerde vites N konumunda ki iken yavaş yavaş hareket alırken; vitesi D konumuna aldığım anda şanzımandan "tak" diye bir ses geliyor..araç tamamen dururuken N den D ye alınca herhangi bir ses yok...şanzımanın böyle bir durumdan hasar görme durumu olabilir mi?

N konumundan D konumuna almak için mutlaka aracın hareketsiz olma şartı var mı?
 
Katılım
26 Mar 2018
Mesajlar
973
Tepki puanı
2,145
Yaş
39
Konum
Kocaeli / Gebze
Aracınız
Civic FK7 HB 2017
normalde ileri doğru hareket halinde iken D den N ye yada N den D ye alınır bir problem olmaz, hatta bazı otomobiller ileri doğru hızla hareket ederken kazayla yapılırsa vites kolu R ye veya P ye bile geçer geçmesine ancak emniyet icabıyla vites kolu P yada R ye çekildiği zaman şanzıman otomobil hızla ileri doğru gittiği için bunu algılayıp kendisini emniyete alıp P yada R viteslerine geçmeyecektir ve bu deneme amaçlı da olsa asla bilerek yapılmamalıdır bunun emniyete alacağının bir garantisi yoktur çok tehlikeli sonuçlar doğurabilir şanzıman kırılabilir, tekerlek kilitleyip takla attırabilir,

tam otomatik tork konvertörlü yani yağlı kavrama honda cvt yada zf planet dişli vs. şanzımanlar hareket halinde iken çok mecbur kalmadıkça N konumuna alınmamalıdır çünki tam otomatik şanzıman tork konvertörü döndükçe yağ basıncı üreterek kendisini yağlar, otomobil ilerlerken N ye alırsanız yeterli yağlama basıncı olmadan şanzımanı çalıştırmış olursunuz araba durduğu yerde N ye almak tekerlek dönmediği için sıkıntı olmaz ama çok uzun müddet N konumunda ilerletmek tam otomatik şanzımanın ömrünü kısaltır zarar verebilir.

Onun için soğuk motorlu tam otomatik şanzıman bir arabayı ilk çalıştırma sonrası hareket etmeden önce motor çalışır durumda iken el freni çekili iken yada ayağınız frende iken vitesi D konumuna alıp bir 5-10 saniye durduğunuz yerde beklemeniz şanzımanın harekete başlanmadan önce iyice yağlanmasını sağlar ve şanzımanın ömrünü arttırır ileride oluşabilecek sıkıntıları önler. Ve park ettiğinizde önce el freni çekilip araç salınır yük arka frenlere bindirilir daha sonra P konumuna alınır şanzımana yük bindirilmez, bu hareketiniz kauçuk şanzıman takozları, şanzıman park kilidi, motor takozu, gibi birçok parçanın ömrünü arttırır ve daha sonra yapılacak ilk harekette aracın park yerinden kalkışta zıplamasını önleyerek kullanım kalitesinin bozulmamasını sağlar.

Eğer 1.8 sport modeli yada benzeri bir yarı otomatik şanzıman kullanıyorsanız bu şanzıman yarı otomatik kuru kavramalıdır, yarı otomatik şanzımanlar ilerlerken N konumuna alındığında sıkıntı yaratmazlar yağlama sistemleri manuel şanzımana benzer ekstra dikkat ve özen istemez, ancak ilerlerken vitese takıldığı zaman zıplama hoplama yaşanabilir bu yüzden özellikle hızlı hareket halinde iken boşa almak yine pek doğru olmaz.

Şanzıman yağının sürekli ısınıp soğuduğu ve şanzıman içindeki metal parçaların pasını korozyonunu temizlediği ve nemini aldığı için yağın eskimesi kararması sonucu özelliği bozulmaya başlayan yağ tam otomatik şanzımanlarda vites geçişlerinde sarsıntılar ve titreşim yaratır, şanzıman yağını periyodik bakım aralıklarını aksatmadan değiştirmeniz her zaman iyi olur, eğer tam otomatik şanzıman yağı uzun süre km lerce değiştirilmezse değiştirildikten hemen sonra da çok ciddi sorunlar çıkartabiliyor.
 
Geri
Üst