Hava koridoru

  • Konuyu başlatan Konuyu başlatan m2hamid
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi
Hava koridoru kavramını rutin trafikte pek hissetmeyiz ancak yüksek hızlarda hızlanma hususundaki fark özellikle motorsporlarında kendini göstermektedir.
Bu açıdan hızlanma farkının anlaşılması için faydalı bulduğum bir Formula 1 videosunu paylaşmak istedim :)
 
Daha konu adını görür görmez aklıma ilk olarak F1 geldi ve içeriye girince yanılmadığımı anladım. :) Teşekkürler paylaşım için.
 
Son birkac sezondur neredeyse sineğin yağını hesaplıyorlar. Ve aynınsureden beri keyifli yarislar oluyor. ABD nin F1 i satılma durumu vardı, umarim nascar gibi birseye benzetmezler.
 
Kendi adıma şehirler arası araç kullanırken farkında olmadan öndeki aracın hava koridorundan çoğunlukla faydalanıyorum aslında, özellikle cruise controlle öndeki araca yaklaşırken son 50-100 metre mesafede yaklaşma hızı bayağı artıyor, sollamaya geçtiğimde ise bir anda ağır çekime dönüyor ve yavaşlıyor hissiyatı oluşuyor, halbuki araç hep cruise controlde aynı hızda :) Hatta benim gibi cruise ile yol alan birine de denk geldim mi bi o geçiyor bi ben :D
 
Hava koridoru kavramını rutin trafikte pek hissetmeyiz ancak yüksek hızlarda hızlanma hususundaki fark özellikle motorsporlarında kendini göstermektedir.
Bu açıdan hızlanma farkının anlaşılması için faydalı bulduğum bir Formula 1 videosunu paylaşmak istedim :)
Hava koridorunun sağladığı hızlanma avantajı da sonucu değiştirmeye yetecek gibi görünmüyor gidişata bakılırsa... ?☺️
Öndeki araç aerodinamik dezavantajından kaynaklı kaybını virajlarda geri alıyor gibi... ☺️

Hava koridorunun sürtünmeyi azaltıcı etkisinden dolayı virajlarda tutunmayla ilgili olumsuz etkisi olabiliyormuş...

Paylaşımınız için teşekkür ederim... ??
 
Hava koridoru arkadaki araca ufak ta olsa avantaj sağlıyor ama son yıllarda kullanılan DRS esas sistem. Öndeki araç 280 lerde giderken arkadaki araç DRS mesafesine girmişse ve sistemi açmışsa 294-296 gibi hızlarda yaklaşıyor. Yarışları zevkli hâle getirmek için buldukları bişey ve gayette güzel oldu bence. En azından geçişler arttı.
Hava koridorunu da günlük kullanımda uzun yolda en etkili kullanılacak yer yolcu otobüslerinin arkası, hem tempolu gidiyorlar hem de oluşturdukları hava koridoru binek araçlara göre daha fazla. Mesafe iyi ayarlandığında öndeki aracın arkasında oluşan vortex ile gaza bile basmanıza çok gerek kalmayabilir.( bol yapraklı bir yolda araç ilerlerken yerdeki yaprakların bir süre aracı takip etmesi gibi )


06 HONDA 2234
 
Hava koridoru arkadaki araca ufak ta olsa avantaj sağlıyor ama son yıllarda kullanılan DRS esas sistem. Öndeki araç 280 lerde giderken arkadaki araç DRS mesafesine girmişse ve sistemi açmışsa 294-296 gibi hızlarda yaklaşıyor. Yarışları zevkli hâle getirmek için buldukları bişey ve gayette güzel oldu bence. En azından geçişler arttı.
Hava koridorunu da günlük kullanımda uzun yolda en etkili kullanılacak yer yolcu otobüslerinin arkası, hem tempolu gidiyorlar hem de oluşturdukları hava koridoru binek araçlara göre daha fazla. Mesafe iyi ayarlandığında öndeki aracın arkasında oluşan vortex ile gaza bile basmanıza çok gerek kalmayabilir.( bol yapraklı bir yolda araç ilerlerken yerdeki yaprakların bir süre aracı takip etmesi gibi )


06 HONDA 2234

Otobüs olayına girmeyeceğim ama F1' de ben DRS' in çok iyi olduğunu düşünmüyorum. Evet kesinlikle doğru geçişler ciddi oranda arttı ama bu sefer de arkadan gelen araç eğer DRS mesafesine girdiyse, yaylada gezer gibi elini kolunu sallaya sallaya geçiyor. Bu da bana biraz sinir bozucu geliyor açıkçası.
 
Otobüs olayına girmeyeceğim ama F1' de ben DRS' in çok iyi olduğunu düşünmüyorum. Evet kesinlikle doğru geçişler ciddi oranda arttı ama bu sefer de arkadan gelen araç eğer DRS mesafesine girdiyse, yaylada gezer gibi elini kolunu sallaya sallaya geçiyor. Bu da bana biraz sinir bozucu geliyor açıkçası.
2010dan sonraki aerodinami temelli yol tutuşa sahip Formula araçlarında başka türlü öndeki araca yaklaşmak pek mümkün olmuyor maalesef, temiz hava-kirli hava gibi ilginç kavramlar çok etkili oluyor, öndeki araca yaklaştıkça oluşan aero kaybı cidden çok yüksek. Yukardaki videoda da dikkat ettiyseniz öndeki araçla mesafesi çok yakın değil, daha yakın olsa daha fazla hava koridoru kullanabilirdi ancak bu sefer virajlarda bariz şekilde daha yavaş kalmaya başlardı.
 
Hava koridorunun sağladığı hızlanma avantajı da sonucu değiştirmeye yetecek gibi görünmüyor gidişata bakılırsa... ?☺
Öndeki araç aerodinamik dezavantajından kaynaklı kaybını virajlarda geri alıyor gibi... ☺

Hava koridorunun sürtünmeyi azaltıcı etkisinden dolayı virajlarda tutunmayla ilgili olumsuz etkisi olabiliyormuş...

Paylaşımınız için teşekkür ederim... ??

Evet olay tam olarak bu aslında.

Öndeki aracın hava koridorunda olmak hızlanmayı kolaylaştırsa da aracın yere basma gücünü azaltıyor. Hem de çok yüksek oranlarda. F1 araçlarında şu an için bu oranın %50'yi bulduğu söyleniyor. Bu yüzden de pilotlar düzlükte koridorda kalabiliyorlar ama hızlı dönülen uzun virajlarda farklı yarış çizgilerini tercih ediyorlar.

Özellikle binek otomobillerle yüksek süratlerde bunu yapmaktan kaçınmak lazım. Zaten günlük kullandığımız bu otomobillerin yere basma gücü ne ki bir de bunu azaltıp risk alalım.
 
Geri
Üst