İdeal antifiriz-su oranı ne olmalı?

Antifriz Nedir, Ne İşe Yarar?

Havaların soğumaya başlaması ile otomobillerin çok soğuk sıcaklıklarda sorunsuz çalışabilmesi oldukça önemli bir hale geldi. Özellikle içten yanmalı motora sahip araçlarda donmayı engelleyen sıvıların kullanılması araç sağlığı için önem arz etmektedir. Ülkemizde genel olarak motor soğutma için kullanılan antifrizin ne işe yaradığı yeteri kadar bilinmediğinde bazı sorunlarla karşılaşılabilmektedir. İngilizce Anti Freeze kelimesinden dilimize giren Antifriz kelimesi donma karşıtı olarak ifade edilmektedir. Motor sisteminde sürekli dönen bu sıvı soğutucu bir özelliğe sahiptir. Antifriz ayrıca motorun belli bir sıcaklığa ulaşmaması için kullanılmaktadır.

Araçlarda Antifriz Su Oranı Ne Olmalıdır?

Soğutma amacı ile kullanılan antifrizin içinde Etilen Glikol denilen bir alkol maddesi yer almaktadır. Bu madde donma sıcaklığını düşürmekle beraber kaynama sıcaklığını da belli bir oranda arttırmaktadır. Araçlarda sadece su kullanılırsa araçlardaki sıvı 0 santigrat derecede donarken, 100 santigrat derecede ise kaynamaktadır. Eğer su ve antifriz yüzde elli oranında karıştırılırsa araç motoru -37 santigrat derecede donar, 107 santigrat dereceye ulaşıncaya kadar kaynar. Böylece, sade su ile 100 santigrat derecelik donma ve kaynama aralığı var iken, antifriz kullanılarak bu aralığı 144 santigrat dereceye kadar çıkarmak mümkündür. Bu şekilde Etilen Glikol'ün etkisi açıkça görülmektedir. Saf su, tek başına soğutma özelliğine sahip değilken, sıcak havalarda da hararete sebep olmaktadır. Tek başına kullanıldığı zaman soğutma sistemine zarar verir, sistemi yorar ve soğutma verimliliğini düşürür. Bu sebeple, araç motorunun daha verimli kullanılabilmesi için soğutma sisteminde antifriz kullanılmalıdır. Ayrıca Etilen Glikol'ün su ile karıştırılması sistemi daha dirençli hale getirmektedir. Bununla birlikte, sıvı üreticileri yüzde 70’den fazla antifriz kullanılmasına tavsiye ederken, sıcak iklime sahip yerlerde ise bu oran yüzde 60’a kadar düşebilmektedir. Fakat antifriz üreticilerinin çoğu ideal olarak yüzde 50 su ve yüzde 50 antifriz oranını tavsiye etmektedir.


iPhone cihazından gönderildi.
 
Katılım
23 Ocak 2019
Mesajlar
201
Tepki puanı
195
Konum
İstanbul
Aracınız
Civic FC5 2018
kullanma kılavuzu periyodik bakım komple motor soğutma suyunun değiştirilmesi maddesini içeren kısımda 10 yıl 120000km gibi bir ömür biçilmiş bu aslında çok güzel, şimdiye kadar son 20 yıldır kullandığımız uzakdoğu üretimi hiçbir otomobilde ne babam ne de ben antifriz ve soğutma suyu değiştirmedik radyatör kapağı bile açmadık 8-10 yıl civarı kullandık ve hararet su eksiltme, su kaçağı, kalorifer termostat sorunlarından hiçbirini yaşamadık sonra bu otomobilleri sattık, bu esnada kullandığımız süre boyunca sadece soğutma suyu seviyesini kontrol edip geçtik donma ısısı testi yaptırmadık. Zaten bulunduğumuz bölge çok soğuk olmuyor ve çok sıcak ta değil dış ortam sıcaklığı -5 ila +35 *C lerde değişiyordu.

civic in soğutma sıvısı 10 yıl 120000km gerçekten dayanabilir mi? 10 yıl sonunda sadece soğutma sıvısı değil komple soğutma radyatörü, soğutma suyu pompası, termostat, kalorifer peteği ve ara hortumlarını büyük bir problem olmasa bile hepsini yada yıpranma durumu itibariyle dikkat çekenlerini değiştirmek yenilemek iyi mi olur kötü mü? sonrasında motorun içinde soğutma ceplerinde illa ki çamurlu kireçli tortular birikip yeni doldurulan soğutma sıvısı bu kireci ve tortuları çözüp bu yenilenen parçaları da kısa sürede tıkayıp hiçbir işe yaramaz mı acaba? sadece flush yapıp pre-mix hazır soğutma sıvısı doldurup başka hiçbir parçayı kurcalamadan geçmek mi lazım?

tofaşçıları falan görüyoruz adamlar her ilkbaharda radyatör şişletiyor:) ne oldu diyoruz adamlar yeni antifrizli su koymuşlar devirdaim patlatmış radyatör tıkamış :) tofaş tamircileri yaz mevsimi önü radyatör şişlemekten bıkıyor:) en sevmediğim şey arabada yağ kaçağı ve yağ eksilmesi bir, su kaçağı ve hararet iki:)

birde bu soğutma sisteminde çamur birikmesi olayı var radyatör kapağını açınca altında pekmez gibi çamur görünüyor :) bir hafta aralıklarla 3-4 defa soğutma suyu yenileyen ve bu çamurdan kurtulamayanlar var:)

şikayet var com da bir tane BMW şikayeti okudum anladığım kadarıyla şanzıman yağı ve motor yağı soğutma eşanjörü patlamış soğutma suyu şanzıman yağına karışmış aynı zamanda bu radyatör ısı eşanjörlü ortak soğutma sistemi olduğu için ve motor yağını da soğuttuğu için motor yağına kadar soğutma suyu karışmış ve motor, turbo, şanzıman hepsini bozmuş borusan yetkili servis 127000 lira gibi bir masraf çıkartmış üstelik bu otomobil daha 5-6 yaşında idi:( neyse bmw ler gerçekten ciddi güvenilirlik ve dayanıklılık sorunları yaşayan otomobiller.

Tek tek bildiğim kadarıyla cevap vermeye çalışayım:
Civic soğutma sıvısı 10 veya 120.000km yıl dayanır. POAT çok iyi bir sıvı, fosfat metal yüzey üzerine yapışıp bir kaplama görevi görüyor. Eğer sisteme yanlış bir sıvı/su eklenmezse sorun olmaz.
Sisteminizdeki karışım bir sebepten (birazdan örnek vereceğim) işlevini kaybetmeye başladıysa bir noktadan sonra korozyonu engelleyememeye başlıyor. Bu noktada sistemde en ince et kalınlıklı parçalar sorun yaşamaya başlıyor. Bu parçalar aluminyum ısı değiştiriciler (radyatör, motor yağ soğutucu, şanzıman yağ soğutucusu, kalorifer ısı değiştiricisi). Bu aluminyum parçalarda suyun geçtiği tüplerin bağlantı şekli brazing denilen bir yöntem ve bu yöntem için flux diye bir madde kullanılıyor. Korozyon sebebiyle malzeme zayıflıyor ve bu bağlantı noktalarından kopuyor tüpler ve tüp uçlarından sızdırmaya başlıyor. Dolayısıyla soğutma sıvınızın işlevini yitirme ihtimalini sezerseniz sıvıyı değiştirmeye karar verirseniz ısı değiştiricileri de bir incelemek gerekir.
Peki soğutma sıvısının özelliğini kaybetmesine neler sebep oluyor:
1- Karışımdaki kalitesiz su. Önceki mesajımda anlattığım konu. Su deposunda su seviyesi MIN veya altına gelirse, eklenen su. Bu radyatörde çökelmelere sebep olur
2- silindir kapağıyla su ceketleri arasındaki contanın sızdırması: bu noktada zamanla soğutma suyu azalmaya başlar. bu azalma en yavaş; haftada bir veya ayda bir, en hizli da 1-2 saatte bir deponun boşalmasına sebep olabilir. Bu durumda çoğunlukla yedek su deposunda da suyun rengi siyaha döner. Bu, soğutma suyuna yanma odasından egzoz karıştığını gösterir. Muhtemelen yağ da bir miktar karışır. Bahsettiğiniz çamur kaynaklarından biridir ve çok görünür. Kendi tasarladığımız araçlarda da gördük, Volvo kullanan arkadaşların araçlarında da gördük. Tofaş grubunda olmasa şaşarım. Böyle durumlarda sadece antifreeze eklemeden sadece su ekleyenlere de şahit olduk. bu da paslanmayı inanılmaz hızlandırır.
3- Motor ve şanzıman yağ soğutucularından yağ karışması: Günümüzde neredeyse tüm araçlarda motor yağı suyla soğutulur. Otomatik şanzımanlı araçlarda da su soğutma büyük çoğunlukla kullanılır. Özellikle binek araçlar motor kompartmanı küçük olduğundan şanzıman için radyatörün önüne hava soğutmalı bir ısı değiştiricisi daha koymak zor olduğundan. Dolayısıyla bunlar da arıza verebilir (yukarıda anlattığım brazing aşınması da buna sebep olabiliyor). Yağ karışırsa çamur oluşur. büyük ihtmalle bunun etkilerini yine yedek su deposunda renk değişimi olarak görürsünüz.

Radyatörden sürekli çamur geliyorsa, problemi motor silindir kafasında, yağ soğutuclarda aramak lazım.
Çamur harici durumlarda soğutma suyunu değiştirken pompa değişimi yapmak mantıklı değil. pompa düzgün çalışmıyorsa genelde yatağında sorun oluyor ve bu da devirle artan tiz bir ses yapıyor. Yatak sesini nerede duysanız tanırsınız. Genelde V kayış değişirken pompayı değiştirmek isterler. Mantıklı olabilir ama bu noktada orijinal ürün takılması şart. Aracın kalbi yan sanayi ürüne teslim edilmez.
Termostat ilginç bir cihaz, genelde Civic gibi düşük maliyetli araçlarda mekanik termostat kullanılıyor. hata durumları genelde sıcaklıkla açılıp kapanmasını sağlayan mekanizmanın bozulması nedeniyle medyana geliyor. Nadiren de sızıntı olabiliyor.
Termostat açık kalabiliyor bu da sürekli, motor soğukken bile radyatöre su akmasına neden oluyor. Bunu 2 şekilde anlarsınız. Kışın motor çok geç ısınmaya başlar. Özellikle dizelse hiç 90 dereceye ulaşamayabilir de. araca yüklenmezsiniz, sıcaklık 70lere falan düşer. Bu görece daha az kötü ama en kısa zamanda yaptırılması gerekir. Hepinizin bildiği gibi motor 90-100C'de en az aşınma ile çalışır.
Termostat kapalı takılı kalırsa bu sefer de hararet yapar fakat bunu hemen aracı ilk çalıştırdıktan kısa süre sonra yapar. 90-100-110'a gider, fakat radyatöre su gitmediği için devam eder ve 120'ye ulaşınca genelde araç tork keser ve arıza ışığı yakar. Bu noktada bence aracı hiç soğutup tekrar kullanmayı denemeyin. Hararet motorun ömrünü kısaltır. Metal sıcaklık sensörü yoksa silindir duvarları çatlayabilir, conta yanabilir, yağınız zarar görür, şanzıman aşırı ısınır vs.
Ara hortumlarda aşınma olur ama onlar daha dayanıklı. Fakat bazen pas veya çamur kaplıyor yüzeylerini, öyle bir şeye şahit olursanız, misal radyatör hortumunda, o zaman bütün sistemi, eşanjörler dahil yenilemekte fayda var.

Modern arabalarda soğutma ana radyatörü dediğiniz gibi motor yağını, şanzıman yağını, turboyu (cicivc dizel otomatik turbosu da su soğutmalı gibi duruyor), motoru soğutan karmaşık bir sistem haline geldi. Dediğiniz BMW olayı bunun sonucu gibi duruyor.

Velhasıl sistemde kaçak olmadıysa, motor yağı azalmıyorsa, şanzıman ısınmıyorsa, motor hararet yapmadıysa 10 yıl suya dokunmanıza gerek yok.
 
Katılım
18 Nis 2019
Mesajlar
55
Tepki puanı
52
Konum
Manisa
Aracınız
Civic FB7 2012
Arkadaşlar bu konu bir hayli ihtilaflı. Çok farklı görüşler var. Ben bir çok honda ustasına bu oranın ne olması gerektiğini sordum. Bazıları %100 antifriz konulması gerektiğini söylerken bazıları yarı yarıya diyor. Fakat hiç biri %100 su konulmasını tavsiye etmiyor. Şimdi benim vtec 2 aracımın motoru tektefiye edildi ve sıfır kale radyatör takıldı. Ne yapmalıyım bilmiyorum %100 antifriz mi koymalıyım yoksa yarı yarıya mı ? Bu konuda bilenler görüşlerini paylaşırsa sevinirim bu işin doğrusu nedir ? Bilen bilir Onno Usta kesinlikle %100 antifriz katılmasını söylüyor.


iPhone cihazından CivicTR mobile app kullanılarak gönderildi.
 

seckins33

0
Yönetici
Katılım
21 Ara 2014
Mesajlar
2,673
Çözümler
2
Tepki puanı
2,969
Konum
Adana
Aracınız
Civic FC5 2019
Arkadaşlar bu konu bir hayli ihtilaflı. Çok farklı görüşler var. Ben bir çok honda ustasına bu oranın ne olması gerektiğini sordum. Bazıları %100 antifriz konulması gerektiğini söylerken bazıları yarı yarıya diyor. Fakat hiç biri %100 su konulmasını tavsiye etmiyor. Şimdi benim vtec 2 aracımın motoru tektefiye edildi ve sıfır kale radyatör takıldı. Ne yapmalıyım bilmiyorum %100 antifriz mi koymalıyım yoksa yarı yarıya mı ? Bu konuda bilenler görüşlerini paylaşırsa sevinirim bu işin doğrusu nedir ? Bilen bilir Onno Usta kesinlikle %100 antifriz katılmasını söylüyor.


iPhone cihazından CivicTR mobile app kullanılarak gönderildi.
Bu konuda @akteni hocam fazlasıyla bilgi vermiş. Onun verdiği bilgiler ile hareket etmenizi öneririm.
 

İsmail Beşiroğlu

Super Moderator
Yönetici
Katılım
16 Kas 2018
Mesajlar
2,362
Çözümler
1
Tepki puanı
3,939
Yaş
35
Konum
Ankara/Eryaman
Ad Soyad
İsmail Beşiroğlu
Yaş
35
Aracınız
Civic FB7 2016
Arkadaşlar benim de biraz farklı bir sorum olacak konuyu görünce aklıma geldi. Kardeşim geçen sene bakımda yarım litre kadar kırmızı antifriz koydurmuş fc5 2017 aracına. Bu konulan da fazla gelmiş sanırım ki kapağı attırmış ve buhar çıkmış. Bana sormuştu bir şey olmaz devam dedim (olmadı da): Buraya bakınca bizim araçlara kırmızı antifrizin zararlı olduğunu gördüm.

Şimdi bu konulan 0.5lt kadar antifriz tolere edilebilir bir miktar mıdır yoksa zarar verir mi ? Tıkar mı vs ? Değiştirtmeli miyiz ?
 
Katılım
4 Ocak 2018
Mesajlar
677
Tepki puanı
777
Konum
istanbul
İşim sebebiyle konu başlığı ilgimi çekti. Yazılan mesajları okuyunca bahsedilen bazı bilgileri düzeltme gereği duyuyorum.
Bir otomotiv firmasında, arge departmanında motor soğutma mühendisiyim.
En kritik olarak şunu bilmek gerekiyor: antifreeze donma noktası, kaynama noktası ve korozyon dayanımını arttırması sebebiyle araçlarda kullanılır. Fakat antifreeze saf halde süper bir malzeme değildir. Isı iletim katsayısı saf sudan düşüktür. Bu sebeple %100 antifreeze konulması aracınızın soğutma performansını düşürür. Bunun bir ideal oranı vardır. Bu oran yeterli donma noktası ve korozyon dayanımı sağlayacak, aynı zamanda soğutma performansını fazla düşürmeyecek orandır. Bölgesel olarak farklılık gösterir. Türkiye gibi ülkelerde %42 antifreeze %58 su koyarız biz. Bu -26C derece donma noktası sağlar.
Soğuk ülkeler grubu (iskandinavya ülkeleri ve rusya gibi) bayileri araçları satmadan önce %50 - %50 olarak bunu hazırlar. Rusyanın bazı bölgelerinde %55 antifreeze talep edenler olmuştu. Fakat %55 üzeri aracınızın soğutma sisteminin performansını düşürür. Daha fazlasından kaçınmak gerekir. Araç gereksiz yere daha erken fan açmaya başlar. Sistemdeki parçalarınız yıpranabilir.

Servisler kolay olsun diye %50 koyar. Biz de kullanıcı ve servis el kitaplarına öyle yazarız.
50-50 karışım evet -35/-37C derece arası bir koruma sağlıyor. Kaynama sıcaklığı ise atmosferde saf su için 100C ve 107C (bu değer kullandığınız marka ve tipe göre bir miktar değişir) olabilir fakat sistemdeki su basıncı araç çalışmaya başlayınca 2-3bara ulaşır ve karışım kaynama noktası basınç altında 122C dereceye ulaşabilir (düdüklü tencere de bu yüzden daha kısa sürede pişirir, basıncı yüksektir, kaynama noktası yükseldiği için yemekler daha hızlı pişer, bu da ek bilgi :)). Fakat sistem zaten buralara ulaşmayacak şekilde tasarlanıyor. Mesela biz en zor testlerde 112C'yi geçmeyecek şekilde ayarlıyoruz.

Burada eklediğiniz sudan da bahsetmek gerekiyor. Normalde en ideal su de-ionized water denilen elektrik iletkenliği düşük saf su kullanılması gerekir. Bunu da siz kolay bulamazsınız fakat 2. en iyi su da arıtma su yani marketlerde satılan su'dur. Çeşme suyu kullanmak antifreeze'in yapısını bozar, çeşme suyundaki metaller ve mineraller antifreeze'deki metal ve minerallerle etkileşime girer ve korozyon koruma özelliğini kaybeder. Ek olarak çeşme suyundaki kireç sistemdeki en alçak noktada çökelir bu noktada radyatörün en alt tüpleridir. Bu da alt tüplerin zamanla kullanılamamasına ve akış düzensizliğine sebep olur. altta sıcak su akmayınca, o tüplerde gerilmeler artar ve radyatör kaçırmaya başlar.

Son olarak antifreeze'ler genel olarak 2 türe ayrılır. Organik (OAT) ve Fosfatlı Organik (P-OAT). OAT çoğunlukla batı ülke üreticileri tarafından kullanılıyor. uzun ömürlüdür ve su kalitesinden daha az etkilenir. Çok fazla aşındırma özelliği yoktur, hortumlara da pek zarar vermez. 5-6 yıl minimum değiştirmeden kullanılır.
P-OAT ise şu an uzak doğulu üreticiler tarafından kullanılıyor. Honda da buna dahil. Korozyona karşı koruması OAT'a göre daha iyidir. fakat su kalitesinden çok fazla etkilenir. Düzgün su kullanılmazsa yapısı bozulur. O yüzden japonve ve kore otomobil markaları bunu yukarıda bir arkadaşın da pre-mix dediği ya da pre-diluted yani hazır antifreeze/su karışımı olarak satarlar. Ek olarak aşındırıcıdır, kauçuk hortumlardan malzeme koparır, bu sebeple hortumlar sülfür yerine peroksit malzemeyle kürlenir. Bu da sistemin maliyetini arttırır.

Bu yazından bence çıkarmanız gereken Honda'nın önerdiği, önceden karıştırılmış karışım kullanmanız.
Yazmak istediğim hersey ayrıntıları ve bilimsel dayanakları ile belirtmişsiniz. Bir tek şey daha eklemek isterim bir arkadaş kırmızı değil yeşil koyulması demiş. Organik antifirizler yani en iyileri genelde kırmızı renkte olur. Bu yüzden burada da düzeltme ihtiyacı hissettim.
 
Katılım
4 Ocak 2018
Mesajlar
677
Tepki puanı
777
Konum
istanbul
%100 antifiriz koyulması gerek diyenlere itibar etmeyiniz. Memleketimizde sıcaklıklar yazın 40 dereceyi dahi geçmektedir. Bu oranda yoğunluk artar debi düşer termostat tam açıkken 95 derece çalışan motorunuz daha yavaş akan soğutma sıvısı yüzünden yeterince soğumaz 105 derecede çalışır yüksek sıcaklık daha fazla aşınma demektir.
 
Katılım
18 Nis 2019
Mesajlar
55
Tepki puanı
52
Konum
Manisa
Aracınız
Civic FB7 2012
Arkadaşlar bu konu bir hayli ihtilaflı. Çok farklı görüşler var. Ben bir çok honda ustasına bu oranın ne olması gerektiğini sordum. Bazıları %100 antifriz konulması gerektiğini söylerken bazıları yarı yarıya diyor. Fakat hiç biri %100 su konulmasını tavsiye etmiyor. Şimdi benim vtec 2 aracımın motoru tektefiye edildi ve sıfır kale radyatör takıldı. Ne yapmalıyım bilmiyorum %100 antifriz mi koymalıyım yoksa yarı yarıya mı ? Bu konuda bilenler görüşlerini paylaşırsa sevinirim bu işin doğrusu nedir ? Bilen bilir Onno Usta kesinlikle %100 antifriz katılmasını söylüyor.


iPhone cihazından CivicTR mobile app kullanılarak gönderildi.

Düzeltme: Onno usta %100 antrifiriz demek istememiş su konacak demediği için ben öyle anlamışım.


iPhone cihazından CivicTR mobile app kullanılarak gönderildi.
 
Katılım
20 Şub 2019
Mesajlar
1,133
Tepki puanı
1,463
Konum
ankara
Aracınız
Civic FC5 2020
Ankara için konuşacak olursak , %35 su, %65 antifiriz olmalı. Bunun aşağısında antifirizi tavsiye etmiyorum. Ancak bu yetkili servis dışındaysa. Yoksa garantisi devam eden araçlarımızda %100 antifiriz var.


Tapatalk Pro kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
 

Ahmet_Es7

Sayfa Yönetim
Yönetici
Katılım
27 Ara 2015
Mesajlar
8,684
Çözümler
6
Tepki puanı
8,742
Konum
Konya
Ad Soyad
Ahmet Ö
Aracınız
Civic ES7 2001
Ankara için konuşacak olursak , %35 su, %65 antifiriz olmalı. Bunun aşağısında antifirizi tavsiye etmiyorum. Ancak bu yetkili servis dışındaysa. Yoksa garantisi devam eden araçlarımızda %100 antifiriz var.


Tapatalk Pro kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
%100 antifiriz değilde, hazır antifiriz-saf su karışımı şeklinde koyulur ve satılır.
Oran olarak bu video çok güzel anlatıyor.

Faaliyet ayn-ı lezzettir...
 
Son düzenleme:
Katılım
18 Nis 2019
Mesajlar
55
Tepki puanı
52
Konum
Manisa
Aracınız
Civic FB7 2012
%100 antifiriz değilde, hazır antifiriz-saf su karışımı şeklinde koyulur ve satılır.
Oran olarak bu video çok güzel anlatıyor.

Faaliyet ayn-ı lezzettir...

Evet bazı antrifrizler zaten suyla karıştırılmış “kullanıma hazır” şekilde satılıyor. Üzerinde yazıyor zaten. Örneğin bu:

IMG_1196.JPG


iPhone cihazından CivicTR mobile app kullanılarak gönderildi.
 
Geri
Üst