Civic FD6 Subap ayarı nasıl yapılır?

Arkadaşlar merhaba,

Konu malumunuz "subap ayarını kendim yapmaya" geldi ve sizlerin ve internette bulduğum başka kaynaklar ile nihayet subap ayarımı tamamladım.
Önceki konuyu geriye doğru takip ederseniz karşılaştığım sorunların kimisini görebilirsiniz.

Ayarı kendisi yapacak arkadaşlara tavsiye olması adına tecrübelerimi aşağıda paylaşıyorum.

Subap ayarı nasıl yapılır gerekli malzemeler nedir ?
Bunu baştan yazmaya gerek yok, forumda ve internette arama yapılarak kolayca bulunabilir. Birkaç defa izlemenizi önerdiğim iki video aşağıdadır.

Bu videolara ek olarak tavsiye edeceğim konular; (aklıma geldiği sırada yazdım)

Cırcır lokma takımınızda kısa, uzun uzatma kol ve mafsal mutlaka olsun. Uzatma kolu olmaz ise motoru çevirmek için teker size zorluk çıkaracaktır. Bu arada videolardaki gibi tekeri sökmeye gerek yokmuş (teşekkürler Hakan_1453). Mafsal olmas ise plastik kapağın civatalarını zor açıp-sıkarsınız.

Olabildiğince kısa boyda 1 adet düz tornavidanız olsun. Emme subapları ayarı için gerekecek, yer dar, aksi halde rahat çalışmak için ön camın önündeki plastik ve metal aksamı sökmeniz gerekecek, plastik aksamın dişleri kırılabilir ve 10 adete yakın M10mm ve M12mm civata sökmeniz gerekecek.

Kuvvetli bir mıknatıs, olası somun civata kaybında gerekebilir.

Subap ayarı sonrası kontraları sıkarken yaptığınız ayar çok çok az da olsa biraz değişiyor, bunu dikkate alın.(0,25 ayarı sıktıktan sonsa 0,27 gibi oluyor, çakı daha rahat hareket ediyor)

Çalışacağınız ortamdaki yağları ayar öncesi temizleyin, sentil çakısına bulaşacak yağ sizi yanıltabilir.

Elinizin sentil çakısına alışması için kumpas üzerinde çalışma yapın. Kumpasın arasına 0,25 alın sıkıştırın ve kumpasın kaydırmasını sıkıca sabitleyin, sentili ileri geri yapın,hissedin.

Sentilin subapları ayar yerine giriş açısını tam paralel yapmaya çalışın, açılı sokarsanız kasacağı için sizi yanıltacaktır. Paralel olduğunu en rahat ettiği andan anlarsınız ve buna göre ayarınızı yapın.

Çok sıkı ayarda sentili zorla hareket ettirmeye çalışıp sentili aşındırmayın, 0,05mm hassasiyeyinde çalışacaksınız.

Ayarlara başlamadan önce tüm sübapların hangi ayarda olduğunu ölçünüz. Bu rakam size durumu anlamanız için referans olacaktır. Gevşekse neye sebep olmuş, sıkı ise neye ...

Aracı mutlaka 35'c nin altında bir yerde park edin ve motor ortam sıcaklığına erişene kadar bu işlere başlamayın. En temizi akşamdan bırakmak.

Çalışma ortamınızı olabildiğince rahat olsun ve en az 3 saatinizi bu işe ayırın. (stressiz rahat çalışmak da doğru sonuca götürecektir bir etkendir).

Ayarları tamamladıktan sonra motoru 1 tur çevirip ayarları tekrar kontrol edin.

Kapağın contasının değişmesi gerekliliği sökünce anlaşılacağı için gerekli durumda temin etmenin planını önceden yapın, yada yenisini önceden alın kafanız rahat olsun, yan sanayi ürün 40tl.

Daha önce subap ayarı yapılıp yapılmadığını anlamanın bir ihtimal yolu motor çevirmek için lokmayı soktuğunuz delikteki plastik kanatçıkların kırık olup olmadığı (tabi daha öne motoru başka bir gerekçe ile çevirmek gerekmediyse). Kırık değilseler de aralarından birkaçı bu işlem sonrası kırılacak.

Civataların tamamını yuvasına oturana kadar elinizle sıkınız, kasarsa yuvasını kontrol ediniz. Benim gibi hemen ilk kastığında cırcır lokma ile sıkmaya devam ederseniz,lokmanın kuvvet avantajı ile kasıntıyı anlamaz ve sonra civatayı kırarsınız sonrada ters klavuz ile kalan parçayı yuvadan çıkarmak ile ve sonra da bozduğunuz bu yuvaya tekrar diş açmak ile uğraşırsınız tabi birde yeni civata bulmanız gekerecek.

Civatalar platik parçaları sabitlemekte kullanıyoru bunun için tatlı sert sıkmak yeterli olacak, contalara zaten geri kalan riskleri azaltacaklar. Bir yerden son çok sıkmak hem contayı gereksiz ezecek ve plastik kapağı çatlatabilecek. Ben lokmayı kolundan değilde kafasından tutarak sıktım, aksihalde hergün lokma ile uğraşmadığım için o ayarı anlamadım. Aslında bu işin hakkı tork anahtar ike tork değerlerini öğrenip sıkmak !!! (benim açımdan bu mümkün değil, maddi $ :)) )


Aracı topladıktan sonra sıvı contanın kuruması için 3-4 saat beklenmesi öneriliyor. Ben günü bu işle tamamladığım için aracı çalıştırmayı ertesi sabaha bıraktım.

Aracı çalıştırdıktan sonra benim gibi hemen yola koyulmayın. İlk çalıştırmada sorun olmayabilir ama ısındıkça tam sıkılmamış bir kontra somunu gevşeyebilir ve araç ile bu şekilde yol almak zorunda kalabilirsiniz.

Aracı çalıştırın, tam olara ısınana kadar takip edin, en sonunda birkaç defa gaza basın dinleyin sonra yolda deneyin.

Aşağıdaki video, sadece bir kontra somunun gevşemesi ile çıkan sese ait (motor ısınmıştı), aynı ses daha seri geliyorsa birden fazlasının ayarı bozuk demek;

Bu videoda ısınmış motorda subap ayarı sonrası gelen ses;

Aşağıdaki videoda ise, ustalardan birinin subap ayarının gerekliğine yorumladığı egzos sesi, ki bana göre egzosun kendisinde sıkıntı var, subap ayarı sonrası aynı şekilde devam ediyor

Şimdilik aklıma gelenler bu kadar, subap ayarı sonrası titremeler gitti gibi ama emin olmak için biraz daha kullanmam gerekiyor. Bugün ayar sonrası yola rölantide tam ısınmış motor ile çıktığım için net bir kıyaslama olmayacak.

Takip edip cevap yazacağım konular;
Soğuk motorda ışıklarda beklerkenki titreme
Klimanın devreye girip çıkmasındaki rölanti dalgalanması
Yakıt tüketimindeki ve performandaki değişimler
 
Moderatörün son düzenlenenleri:

m2hamid

0
Yönetici
Katılım
7 Eyl 2014
Mesajlar
10,156
Çözümler
10
Tepki puanı
12,946
Konum
Türkiye
Ad Soyad
M2Hamid
Yaş
37
Aracınız
Civic FD6 2010
Arkadaşlar merhaba ,

Cevap vermek için biraz daha deneme yaptığım kalan iki konu için değerlendirmelerim

-Araç uzun sure beklendikten sonra (10 saat) ilk marş sonrası devirin hemen düşmesi bazen stop etmesi, ya da motor 1 dk çalıştıktan sonra düşük devirlerde stop edecek gibi olması artık yok
(Eski bujileri takıp denedim)

Bujileri boşuna almışım :))

Sonuç olarak sevgili HONDA bu subap ayarını başka markalardaki gibi otomatik yapsaymış birçok kronik dediğimiz sorun hiç yaşanmayacakmış. Neden otomatik yapmıyorlar merak ediyorum.
@Hakan_1453 hocamda aynı soruyu sormuştu :)
Benim düşüncem otomatik subap ayarlama mekanizmaları LPGli kullanımdaki hızlı bozulmayı ilerleyen kilometrelerde doğru ayarlayamıyor.
Eski FD6mın 170bin bakımında tamirhaneye 190binde bir Auris geldi ve bildiğiniz üst kapak contasında belirgin kaçak ve motorda bariz tekleme-subap vurması vardı.
Ustaya tahmini nedenini sorduğumda toyota’da olsa otomatik subap ayarı mekanizmalı motorlarda LPG zamanla subap ayarlayıcılarına zarar veriyor ve bu şekilde uzun süre bozuk kullanımlarda önce subaplar, subaptan sonra da conta zarar görüyormüş. Gelen araçta da kesin subaplarda sorun vardır diyordu, gerçekten 3-4 gün sonra unuttuğum bir malzeme almak için uğradığımda o aracın subapları yenileniyordu. Honda’larda ise bu ayar manuel olduğu için subap ayarı bozulduğunda titreşim ve yakıt çok arttığı için kullanıcı birşekilde araçtaki anomaliden tamirciye giderek subap ayarını yaptırıp subaplara zarar vermeden kurtarıyor, ayrıca Honda'ların subaplarınında ona göre piyasaki en dayanıklılardan olduğundan bahsetti.
2000 öncesi corolla'larda da Civic motorları gibi subap ayarı manuel ayarlandığı için onlarda da LPGde kolay kolay subap sorunu olmuyormuş.
Kısacası bu subap ayarının manuel olması LPGli kullanımlarda uzun vadeli motorun ömrü açısından faydalı diyebilirim.
 

m2hamid

0
Yönetici
Katılım
7 Eyl 2014
Mesajlar
10,156
Çözümler
10
Tepki puanı
12,946
Konum
Türkiye
Ad Soyad
M2Hamid
Yaş
37
Aracınız
Civic FD6 2010
-Araç uzun süre beklendikten sonra(10 saat) ilk frende pedalın sert, frenajin zayıf olması artık yok GİBİ. (Tamamen yok diyemiyorum, pedal herzamankinden birazcık sert oluyor ilk başta ama 20 metre sonra normale biniyor. Ancak eskisinden iyi çünkü bazen o kadar sert oluyorduki hız 10km/s bile değilken (park panevrası yapıyorken) duramayacağım diye korkuyordum.)
Fren pedalının soğuktaki tutmama ve ciddi sertleşme olayının subap ayarı ile alakalı düşüncemi de teyit etmiş oldunuz :)
Şu subap ayarı neleri etkiliyorsun sen :D
 
Katılım
2 Kas 2014
Mesajlar
13
Tepki puanı
1
Yaş
2023
Konum
Kırklareli
Aracınız
araç 2010 fd6 premium manuel 95 binde. arkadaşlar 15.09.2019 tarihinde Tekirdağ/Çorlu da bulunan Honda servisinde sübab ayarı yaptırdım. 300 tl fiyatı var. önceden motordan çok fazla titremeli ses geldiğini düşünüyordum ve araç 70 bin km lpg de çalıştı. sübab ayarı serviste yapıldı, araç konusunda prof biri değilim ama titreme sesi ve motor sesi azaldı gibi ancak lpg markasından yani lpg enjektörlerinden farklı sesler çıkabiliyormuş bende brc var araç benzinde ayrı lpg de ayrı seste çalışıyor brc diğer markalara göre daha sesli çalışmasına neden oluyormuş. servis diye giitik ama ne derece sağlıklı ayar yapıldı bilemiyorum. inşallah ustaları iyidir de sorun yaşamayız.
 

Ahmet_Es7

Sayfa Yönetim
Yönetici
Katılım
27 Ara 2015
Mesajlar
8,689
Çözümler
6
Tepki puanı
8,750
Konum
Konya
Ad Soyad
Ahmet Ö
Aracınız
Civic ES7 2001
araç 2010 fd6 premium manuel 95 binde. arkadaşlar 15.09.2019 tarihinde Tekirdağ/Çorlu da bulunan Honda servisinde sübab ayarı yaptırdım. 300 tl fiyatı var. önceden motordan çok fazla titremeli ses geldiğini düşünüyordum ve araç 70 bin km lpg de çalıştı. sübab ayarı serviste yapıldı, araç konusunda prof biri değilim ama titreme sesi ve motor sesi azaldı gibi ancak lpg markasından yani lpg enjektörlerinden farklı sesler çıkabiliyormuş bende brc var araç benzinde ayrı lpg de ayrı seste çalışıyor brc diğer markalara göre daha sesli çalışmasına neden oluyormuş. servis diye giitik ama ne derece sağlıklı ayar yapıldı bilemiyorum. inşallah ustaları iyidir de sorun yaşamayız.
Subap ayarından sonra farkı hissetmişsiniz. Olumlu sonuç alınmış. Normalde Brc'nin enjektörleri sesli çalışır ve uzun ömürlüdür. Subap ayarından sonra birde gaz ayarına baktırırsanız güzel olur. Orada enjektörler hakkında bilgide almış olursunuz.

Faaliyet ayn-ı lezzettir.
 
Katılım
2 Kas 2014
Mesajlar
13
Tepki puanı
1
Yaş
2023
Konum
Kırklareli
Aracınız
Subap ayarından sonra farkı hissetmişsiniz. Olumlu sonuç alınmış. Normalde Brc'nin enjektörleri sesli çalışır ve uzun ömürlüdür. Subap ayarından sonra birde gaz ayarına baktırırsanız güzel olur. Orada enjektörler hakkında bilgide almış olursunuz.

Faaliyet ayn-ı lezzettir.
teşekkür ederim , lpg ustama da gittim makineye bağlayıp ayar kontrölü yaptı, hiç bir sıkıntı yok dedi. enjektörler hakkında birşey demedi açıp bakmadı. ama şuan araç durumu iyi gözüküyor inş sorunsuz devam ederim.
 

Ahmet_Es7

Sayfa Yönetim
Yönetici
Katılım
27 Ara 2015
Mesajlar
8,689
Çözümler
6
Tepki puanı
8,750
Konum
Konya
Ad Soyad
Ahmet Ö
Aracınız
Civic ES7 2001
teşekkür ederim , lpg ustama da gittim makineye bağlayıp ayar kontrölü yaptı, hiç bir sıkıntı yok dedi. enjektörler hakkında birşey demedi açıp bakmadı. ama şuan araç durumu iyi gözüküyor inş sorunsuz devam ederim.
Rica ederim. O zaman çok takılmayın bakımlarınızı takip edin keyfinize bakın.

Faaliyet ayn-ı lezzettir.
 
Katılım
19 Haz 2015
Mesajlar
633
Çözümler
2
Tepki puanı
870
Konum
Kırşehir
Aracınız
Civic FD6 2010
LPG filtresi değiştirmiştimve sonrasında aracın içine ses gelmeye başlamıştı. (Enjektörsesi gibi ritmikti). Aynı usta haliyle enjektör sesi dedi ancak ben itiraz ettim, daha önce yoktu. Tabikilaf anlatamadık. Daha sonra kendim enjektörlere rahat ulaşcak şekilde ilgili yerleri açtım baktım ve sonuç, LPG filtresini hortuma sağlam bağlamış ama bunları sabitlememiş, titredikçe arabanın sacına vuruyor inceden, o da içeriye enjektör sesi gibi ritmik bir ses olarak geliyordu. (Bendeki LPG Prins marka).
 

Ahmet_Es7

Sayfa Yönetim
Yönetici
Katılım
27 Ara 2015
Mesajlar
8,689
Çözümler
6
Tepki puanı
8,750
Konum
Konya
Ad Soyad
Ahmet Ö
Aracınız
Civic ES7 2001
Eşittir > İşcilik hatası!
LPG filtresi değiştirmiştimve sonrasında aracın içine ses gelmeye başlamıştı. (Enjektörsesi gibi ritmikti). Aynı usta haliyle enjektör sesi dedi ancak ben itiraz ettim, daha önce yoktu. Tabikilaf anlatamadık. Daha sonra kendim enjektörlere rahat ulaşcak şekilde ilgili yerleri açtım baktım ve sonuç, LPG filtresini hortuma sağlam bağlamış ama bunları sabitlememiş, titredikçe arabanın sacına vuruyor inceden, o da içeriye enjektör sesi gibi ritmik bir ses olarak geliyordu. (Bendeki LPG Prins marka).

Faaliyet ayn-ı lezzettir.
 
Katılım
14 Ocak 2018
Mesajlar
1,163
Tepki puanı
944
Konum
Aksaray
Aracınız
İlk çalışmada araç düzensiz çalışıyor ve özellikle vitesi d ya da r'ye aldığımda stop ediyor. Bunu 1 kere yapıyor motor soğukken, ısınınca sorun yok ama egzosdan patırdama sesleri geliyor.

Şimdi ben sübap ayarı yapılması gerektiğini biliyorum. Ama bir kaç bin km daha böyle kullanmak zorundayım. Bunun ne gibi zararı olur? Tecrübe ederek öğrenmek istemiyorum. Eğer sıkıntı yoksa 5-6000 km sonra yaptıracağım yoksa en erken 1000km sonra.

Bu arada araç lpg'ye geçince neredeyse herşey düzeliyor, benzine alınca rölantide titreme mevcut. Bu ilginç geldi bana.

SM-G900FQ cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
Katılım
19 Haz 2015
Mesajlar
633
Çözümler
2
Tepki puanı
870
Konum
Kırşehir
Aracınız
Civic FD6 2010
İlk çalışmada araç düzensiz çalışıyor ve özellikle vitesi d ya da r'ye aldığımda stop ediyor. Bunu 1 kere yapıyor motor soğukken, ısınınca sorun yok ama egzosdan patırdama sesleri geliyor.

Şimdi ben sübap ayarı yapılması gerektiğini biliyorum. Ama bir kaç bin km daha böyle kullanmak zorundayım. Bunun ne gibi zararı olur? Tecrübe ederek öğrenmek istemiyorum. Eğer sıkıntı yoksa 5-6000 km sonra yaptıracağım yoksa en erken 1000km sonra.

Bu arada araç lpg'ye geçince neredeyse herşey düzeliyor, benzine alınca rölantide titreme mevcut. Bu ilginç geldi bana.

SM-G900FQ cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

Bende de zaman zaman stop etme vardı, manevra için gaza bas çek yaparken çektiğim anda bayılır stop ederdi. Motor biraz ısınınca bu durum geçerdi. Bu şekilde 3-4 ay bindim. (2000-3000 bin km). Bir zarar vermedi. Ama subaplarımdan şıkırtı şeklinde vuruntu sesi gelmiyordu. Subap ayarı bozukluğunu sesten değil düzensiz çalışmasından anlamıştım. Benzinde titreme konusunda fikrim yok.
 
Moderatörün son düzenlenenleri:
Geri
Üst