Yakit sorunsali ve yağ numarasi

erss

0
Katılım
22 Şub 2016
Mesajlar
39
Tepki puanı
7
Konum
İzmir
Aracınız
usta ağzının meraklı araba kullanıcısından daha çok ayağımın gaz pedalına değdiği dönemden bu güne kadar olan birikim + deneyim desek daha dogru olur... mühendis bunları yazabilir mi? 4 sene uni oku kitap üstüne pratik yok bişi yok sonra kalk çalış deneyim kazan. kusura bakma da şu yazılanları muhendis ne yazik ki yazamaz , mühendisden bekliyorsan bekleme yani... Şunu da unutma bugun ulkemizde temeli olmayan , masa başında çalışan ve imza yetkisi kullanan , işi teoride bilip pratikte bilmeyen o kadar çok muhendisimiz var ki :) Ciddi anlamda işinde exper olan muhendisler de yuzde 10 luk paydadır... Uzaga gitmene gerek yok , git bakalım honda servisine 50 kişide kaç kişisi muhendis ? :) eğer servis için ana fabrikaya gidebiliyorsan ona bişi diyemem , yani adamlara da bakış açın bana yazdıgın gibiyse usta ağzının merakli bir araba kullanıcı kısmıyla alakalı olarak diyorum. yazılan bilgilerin içerik seviyelerini tartışmanın mantıgı yok bana göre de ( yok muhendis değilsen olmamış gibi... ) Ve şuna inan yaşadığın bir çok deneyim , muhendislerden daha fazla bilgi sahibi olmana yarıyor. ;)

Haklısınız mantığı yok.
 
Katılım
19 Nis 2017
Mesajlar
612
Tepki puanı
105
Konum
İstanbul
Aracınız
Arkadaşlar fazla tekniğe girmeden şöyle bir kaç cümle ile olayı anlatayayım :

örneğin SAE 10W40 yada sadece piyasada duyduğunuz şekliyle 10W40 kışın 40 numara yazın ise 10 numara yağ özelliği gösteren yağ demektir.

Kış aylarında hava soğuk olduğundan yağın viskozitesi (Akışkanlarda moleküller arası çekim kuvvetleri(kohezyon) sebebiyle oluşan iç sürtünme yada akmaya karşı gösterilen direnç.) kendiliğinden yükselir. Tam aksine ise yaz aylarında sıcaktan dolayı normalde olduğundan daha ince bir hal alır. Bu durumda hem yazın hemde kışın aynı numara yağı kullanmak motora zarar verir. Şimdi nasıl zarar verir diyorsunuz ? Şöyle bir kaç cümle ile açıklamaya çalışayayım ;

Yağ özellikle ana yataklarda yatak ile krank mili arasında yağ filmi oluşturarak metalin metale temasını engeller. Aksi taktirde kuru sürtünme başlar ve motor kısa sürede yatak sarar. Olması gerekenden daha ince bir yağ kullanırsanız eğer yağ filmi kolayca yırtılır ve bu dediğim durum ortaya çıkar.

FB6 ile FB7 ye tavsiye edilen yağların farklı olması da bundan dolayıdır. Krank mili (kam) + pistonlar + kol yatakları + hidrolik itici + çubuklar vs... (kısaca motor bloğundaki bütün elemanlar) gibi elemanların sürtünme (aradaki boşluklar) ölçüleri ve katsayıları farklı oldugu için yağlarda doğal olarak farklıdır.

AR-GE çalışmaları ve yapılan yatırımlar sonucunda motor yağları genellikle ( Zaman vermeyeyim ama eskiden her yaz ve kış geldiğinde yağ değişimi yapılırdı - mevsime göre düşünün. ) hem yaz aylarına hemde kış aylarına uyum sağlayacak şekilde yapıldı bunu da düz mantık 10000 km diye sınırladılar. Aslında sınırlayan bizleriz de işte firmalar diyelim. Çalışmalar sonucun da ortaya çıkan yağ kışın incelirken yazın kalınlaşır ki ortam sıcaklığından dolayı özelliğini kaybetmiyor, bu yuzden biz 4 mevsim aynı yağı kullanıyoruz.

Son olarak aslında 10000 bakımı diye bir mevzu yok tamamen servislerin uydurdugu bi durumdur.. Az mantık çercevesinde zaten bunun komik bi durum oldugunu anlarsınız , eskiden kilometre olaraka bir araca 12 0000 km yol gider 1 yılda denilirdi. şimdi düşünün yılda 15 000 yaptıgınızı... koydugunuz yağ , özellikli yağ , o süre içinde özelliğini kaybetmeyecek mi? 2 ay arabaya bınmediğinizi düşünün ya da 4 ay toplamda... Koydugunuz yağ özelliğinden yuzde 50 kaybedecek en iyi ihtimalle...

Ben kendi adıma yazayım , ya 4 ay da bir yağımı değiştiririm , ya da 5000 de bir...( ben böyle alıştım ilk araba kullanmaya başladığımdan beri) Önce hangisi denk gelirse artık , ay da 1000 km yapan biri olarak diyorum bunu.(Yağ maliyetinden korkmam yani arabanın canıdır yağ) Unutmayın Japon motorlarında ki en önemli iki etken yağ ve su dur... Son olarak

1) yarı sentetik yağlar pek kalmadı ama gene de dikkat edin yarı sentetik yağlara , koydurduğunuz yer size kitlemesin yarı sentetik yağı.

2) sık sık yağ değişmenin diğer bir avantajı da , motor normalde çalıştıkça çapak( demir - toz tanesi) üretir.(fabrikada alın size sıfır motor biz yaptık temizledik demezler haliyle - banttan inip araca montaj edilirken bile az da olsa çapak vardır ) Normalde yağ değişiminde , yağ ile dışarı çıkar biriken çapak... (çok dikkatli bakarsanız bazen görürsünüz - çoğu zaman görünmezler ama) Ne kadar sık değişim yapılırsa motor da çapaklar temizlenmiş olur.


Merhabalar amacım polemik yaratmak değil sakın yanlış anlamayın ama yazınızda hatalı bilgiler var. Ayrıca yazınızda kendi içinizde çelişiyorsunuz. Kırmızıya boyadığım ilk kısımda yazın yağın inceleceğini, ikinci kısımda ise yazın kalınlaşacağını belirtmişsiniz.



10W40 yağın özelliğini açıklamak istiyorum.

10W : Buradaki W nin tanlamı Winter'in kısaltmasıdır. Kışın soğuk havalarda motor çalışmıyorken yağın viskozitesini belirtmektedir.
40 : Bu rakam ise motor çalışırken ideal sıcaklığına geldiğinde yani 90 dereceye ulaştığında yağın viskozitesini ifade eder.

Yani motor soğuk olduğu vakit yağ incelir 10 viskoziteye gelir. Motor çalışıp 90 dereceye ulaştığında yağ kalınlaşır ve 40 viskozite olur.

Şunu da belirtmek istiyorum yaz sıcaklarının motor yağı üzerinde hiçbir olumsuz etkisi yoktur. Sıcak iklimde yağın köpürmesinden bahseden arkadaşlar var. Yazın hava sıcaklıkları en fazla 40 derece olur hadi 50 derece olsun. Bunun hiçbir önemi yoktur çünkü motor çalışırken yağ zaten 90 derece sıcaklık ile karşılaşıyor. Bu nedenle dışarıdaki havanın 40 derece olmasının yağa hiçbir olumsuz etkisi olamaz.
 
Geri
Üst