Şu anda elimizdeki tablo:
Amortisör bilyası, kule takozu ve amortisör değişti,
Ses ilk etapta kesildi gibi, sonra geri geldi ama azaldı,
Ön yolcu koltuğunda biri oturunca ses tetikleniyor,
Ses sağ arka gibi algılanıyor ama sağ ön süspansiyonla ilgili olduğu neredeyse kesin,
Bu noktada düşünülmesi gereken bazı ileri seviye detaylar var:
---
1. Amortisör montaj hatası veya civata torkları:
Amortisör montajında kule somunları ya da alt bağlantı vidaları yeterince sıkı torklanmadıysa veya yanlış yerleştirildiyse, ses ilk etapta çıkmayabilir ama kullanımla tekrar ortaya çıkabilir.
---
2. Helezon yay hatası veya ters oturma:
Yayın üst pabuçlara tam oturmadığı durumlarda, yük altındayken yayı döndürdüğünde veya sıkıştırdığında “klik, tıkır” ses yapabilir. Bu durumda yeni parça da olsa ses devam eder.
---
3. Şasi, kule ya da bağlantı noktasında deformasyon:
Geçmişte sert bir darbe aldıysa, amortisörün oturduğu şasi bölgesinde çok küçük bir eğilme veya çatlama olabilir. Bu durumda en kaliteli parçayı da taksan ses yapmaya devam eder çünkü yapı bozulmuştur.
---
4. Süspansiyon bağlantı noktalarındaki başka bir parça:
Salıncak burçları, viraj demiri bağlantı rotu, üst taşıyıcı ya da stabilizatör gibi parçalar da bazen sesin asıl kaynağı olabilir.
Sesin "ön sağdan geliyor gibi" tespiti yanıltıcı olabilir; ses, gövdeden yansıyor olabilir.
---
Tavsiyem:
Yarın serviste bu noktaları çok net şekilde detaylı incelet.
Gerekirse aracı lifte alıp, süspansiyonu yük altındaymış gibi (levye veya özel aletle) bastırarak tüm bağlantı noktaları gözlemlenmeli.
Eğer ses yine lokalize edilemiyorsa, ön sağ süspansiyonun tamamının sökülüp detaylı incelenmesini iste, hatta gerekiyorsa diğer tarafla yer değiştirerek parça çaprazlaması (swap testi) yapılabilir.
Verdiğiniz değerli bilgiler ve tavsiyeleriniz için çok teşekkür ederim. Öyle bir anlatmışsınız ki sorun mutlaka yazdıklarınızdan biri. Ancak servisin sorunu bulup düzeltmesini ümit ediyorum. Bu yazdıklarınızı orada ustayla istişare edeceğim, bakalım neler yapacaklar.
Şu anda elimizdeki tablo:
Amortisör bilyası, kule takozu ve amortisör değişti,
Ses ilk etapta kesildi gibi, sonra geri geldi ama azaldı,
Ön yolcu koltuğunda biri oturunca ses tetikleniyor,
Ses sağ arka gibi algılanıyor ama sağ ön süspansiyonla ilgili olduğu neredeyse kesin,
Genel olarak ağırlık arttıkça ses de çoğalıyor.
Bu noktada düşünülmesi gereken bazı ileri seviye detaylar var:
---
1. Amortisör montaj hatası veya civata torkları:
Amortisör montajında kule somunları ya da alt bağlantı vidaları yeterince sıkı torklanmadıysa veya yanlış yerleştirildiyse, ses ilk etapta çıkmayabilir ama kullanımla tekrar ortaya çıkabilir.
Sorun buysa hiç üzülmeyeceğim ama ben bile biliyorum ki kuledeki somunlar 44 newton, alt bağlantı 90 newton olmalı; serviste mutlaka biliyordur.
Tabi benim bilgimin hiçbir teknik geçerliliği yok çünkü ben de araştırdıkça öğreniyorum, yanlış söylemiş de olabilirim.
---
2. Helezon yay hatası veya ters oturma:
Yayın üst pabuçlara tam oturmadığı durumlarda, yük altındayken yayı döndürdüğünde veya sıkıştırdığında “klik, tıkır” ses yapabilir. Bu durumda yeni parça da olsa ses devam eder.
Bu da olabilir tabii ama ses zaten hiçbir şey sökülmeden başladığı için ben bu ihtimali eledim.
---
3. Şasi, kule ya da bağlantı noktasında deformasyon:
Geçmişte sert bir darbe aldıysa, amortisörün oturduğu şasi bölgesinde çok küçük bir eğilme veya çatlama olabilir. Bu durumda en kaliteli parçayı da taksan ses yapmaya devam eder çünkü yapı bozulmuştur.
Aracın sol çamurluğu boyalı ama herhangi bir sök-tak yok, sürtme diye biliyorum. Araç zaten 2022'den beri bende, şimdiye kadar bir şey olmadı.
---
4. Süspansiyon bağlantı noktalarındaki başka bir parça:
Salıncak burçları, viraj demiri bağlantı rotu, üst taşıyıcı ya da stabilizatör gibi parçalar da bazen sesin asıl kaynağı olabilir.
Sesin "ön sağdan geliyor gibi" tespiti yanıltıcı olabilir; ses, gövdeden yansıyor olabilir.
Rot balans servisinde iki kez kontrol ettik, ön takıma komple baktılar, hiçbir yerden ses gelmiyordu. Hatta elezonun üzerine elimi koyduğumda titreşimi hissediyordum. İki seferde amortisör bilyası dediler.
Tavsiyem:
Yarın serviste bu noktaları çok net şekilde detaylı incelet.
Gerekirse aracı lifte alıp, süspansiyonu yük altındaymış gibi (levye veya özel aletle) bastırarak tüm bağlantı noktaları gözlemlenmeli.
Eğer ses yine lokalize edilemiyorsa, ön sağ süspansiyonun tamamının sökülüp detaylı incelenmesini iste, hatta gerekiyorsa diğer tarafla yer değiştirerek parça çaprazlaması (swap testi) yapılabilir.