Alternatör konusunda daha önce başka bir konuda da bir kaç şey yazmıştım.
Merhaba arkadaşlar Aracım 2004 vtec2 makyajlı kasa. 1 aydır şarj dinamosunda sorun yaşıyorum. Yılbaşında akü lambam yandı ve elektrikciye gittim. Kömürün yeterli olduğunu söyledi sadece içindeki bakır dinamoyu değiştirdi/tamir etti. Motorcu şarj dinamosunu çıkartırken bağlantı kablosunu...
www.civictr.com
Yanlış bir şekilde söylenegelen şey şarj dinamosu değil, alternatördür. Şarj dinamosu çok çok eski araçlarda kaldı. Araçlarımızdaki alternatörler de gerçekten bozulması pek kolay olmayan elektrik makineleridir. Uyartım devresinde (fırçalar, konjektör vb.) ya da doğrultma diyotlarında bir arıza olmadığı sürece kolay kolay azıra olacak bir sistem değil. Sargıları yakacak kadar yüksek akımlara da zaten sigortalar müsade etmez. Siz ne yazık ki çok büyük ihtimalle alternatörünüzü çıkma olanla gereksiz yere değiştirmişsiniz. Bir arıza vardıysa dahi alternatörün kendisi değil, arızalı elektronik parçalar değiştirilerek çözülebilirdi. Örneğin; konjektör arızası varsa konjektör, fırçalar (kömürler) bitmişse fırçalar, arızalı diyot varsa diyot değiştirilip problem ucuz bir şekilde çözülebilirdi. Konjektör arızasını nasıl tespit etti mesela bakan kişiler, arızalı olan konjektörse tüm alternatörü neden değiştirdiler? Araç çalışırken akü uçlarında 14 ile 14.4 Volt arası gerilim görülmesi ve bu değerin devir değişimlerinden pek etkilenmemesi gerekir. Devir değişimiyle gerilimde dalgalanma oluyorsa konjektör arızası düşünülebilir, yok gerilim olması gereken değerlerde sabit kalıyorsa konjektörde bir problem yoktur. Bakan kişiler bunları değerlendirip mi konjektör bozuk dedi acaba? Ve yine düşündürücü soru, yalnızca konjektörü değiştirmek yerine tüm alternatörü neden değiştirdiler ki? Siz aracı çok kısa süreli kullandığınızı yazmışsınız, sürekli akünüzde zayıflama olması hiçbir arıza olmaksızın sırf bundan kaynaklanıyor olabilir. Marş basılınca marş motorunun aküden çektiği enerji, çok kısa mesafe gittiğiniz için yerine konamıyor ve akü yeterince şarj edilemiyor olabilir (ki büyük ihtimalle öyle). Akünüzü 55Ah olan ile değiştirmişsiniz ancak kullanım koşullarınız değişmediği taktirde, 45Ah olana göre biraz daha uzun sürmekle birlikte akünüz yine tam şarj olamadığından bir süre sonra zayıflayacaktır.
Konu başlatılalı aylar olmuş ben şimdi görüyorum. Konuyu açan arkadaş nasıl çözdü acaba problemini? İlk mesajda bahsedilen problem de alternatörün kendisinden kaynaklanan bir şey gibi görünmüyor. Aklıma takılan yine nasıl ölçüm yapıldığı, mesela farlar sönükken akünün şarj olmayıp farlar yakılınca şarj olduğunu nasıl ölçtüler? Farlar sönükken (araç çalışır durumda iken), akü atıyorum 12,6 Volt gösteriyor da, farlar yanınca 14,3 Volt mu gösteriyor? Eğer durum buysa yine sorun alternatörde değil, başkaca bir elektronik aksamda arıza vardır.